DOROTA KOŚKIEWICZ – wieloletnia nauczycielka języka polskiego, oligofrenopedagog, surdopedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pasjonatka nauki przez zabawę.
Jako nauczyciel wiem, że poszukiwanie nowych, ciekawych i funkcjonalnych pomocy dydaktycznych, terapeutycznych jest nieodłącznym elementem pracy pedagoga.
Także jako rodzic, zdaję sobie sprawę, że zaproponowanie swoim dzieciom ciekawych, kreatywnych zabaw, gier edukacyjnych, jest trudne, bowiem najtrudniej zadowolić prywatne dziecko 😊.
Szczególnie trudne jest to w przypadku pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, gdzie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów takiej pomocy zaczynając od bezpieczeństwa, kończąc na elastyczności wykorzystania.
W swojej dotychczasowej pracy, miałam możliwość pracować z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych, w tym możliwość pracy z uczniem z ASD.
Z tymi dziećmi pracuję od kilkunastu lat i dlatego chcę Ci polecić pomoce, które według mnie sprawią, że praca z dziećmi z ASD będzie bardziej efektywna.
W poprzednim artykule wspominaliśmy o tym, jak istotny jest zmysł dotyku, w prawidłowym rozwoju dziecka. Dziś nadszedł czas na propozycje codziennych czynności i zabaw, stymulujących zmysł dotyku.
Mamy dla Ciebie 9 pomysłów na zabawy rozwijające zmysł dotyku. Którą z nich wybierasz?
Twoje dziecko nie lubi przytulać się, mimo iż nie dzieje mu się żadna krzywda? Nieswojo czuje się w zatłoczonych miejscach, mimo iż jest ze znanymi mu osobami? A może denerwują go niektóre ubrania, a nie ma uczulenia na żadne materiały, lub nie lubi bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi, złości się, gdy się ubrudzi…?
Dzisiaj kilka słów o edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, o sposobie wprowadzania ich w świat przyrody, pór roku. Mówiąc o edukacji, nasuwają się pytania: czy edukacja w tym zakresie powinna ograniczać się do teorii? Czy dzieci powinno usadzać się w ławkach z książkami, czy przed tablicami multimedialnymi, aby tak poznawały świat? Odpowiedź tutaj jest jedna. Nie.
Obdarzamy kogoś uśmiechem, gdy ktoś uśmiecha się do nas. Gdy jest ciemno, odczuwamy niepokój. Gdy ktoś płacze, współczujemy mu, próbujemy pocieszyć. Gdy czegoś nie chcemy zrobić, a ktoś ciągle nakłania nas do zrobienia tego, złościmy się. Te i wiele innych zachowań dla większości z ludzi jest typowe. Jednak są też osoby, które reagują nieadekwatnie do sytuacji…
Dziecko nie potrafi samo poradzić sobie z emocjami. Nie umie ich początkowo nawet nazwać. Gdy gromadzą się w nim zbyt długo lub jest ich za dużo, muszą znaleźć swoje ujście. Zazwyczaj odbywa się to w postaci wybuchu złości, żalu lub gniewu w nieoczekiwanych momentach. Jak pomóc dziecku regulować swoje emocje? Jak nauczyć je nazywać i rozpoznawać? (więcej…)
Matematyka, ze względu na swoją abstrakcyjność, jest dziedziną nauki, która sprawia trudność niejednemu dziecku. Dla dziecka z autyzmem pojęcia matematyczne, w tym cyfry są często bardzo trudne do zrozumienia i opanowania. Dlatego przy wprowadzaniu zagadnień matematycznych tak ważne jest obrazowanie i bazowanie na konkretach.
Oddychanie to czynność niezbędna do życia. To także czynność, która jest ściśle związana z mową. Oddychając prawidłowo nie mamy zwykle problemu z ograniczoną pojemnością płuc, ze zbyt częstymi infekcjami górnych dróg oddechowych, z płynnością mowy, czy z wadą zgryzu. W jaki sposób można ćwiczyć prawidłowe oddychanie? Sprawdź nasze propozycje i pomysły na pomoce do ćwiczeń oddechowych, które wykonasz własnoręcznie.
Dzisiaj kilka słów o prof. dr hab. Edycie Gruszczyk-Kolczyńskiej – polskiej pedagog, wybitnej specjalistce w edukacji matematycznej wczesnoszkolnej i przedszkolnej, autorce serii książek o rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci.
Profesor Edyta podkreśla w swoich pracach, że ponad połowa polskich dzieci wykazuje uzdolnienia matematyczne już w przedszkolu. Niestety po ośmiu miesiącach nauki w szkole programowej już tylko co ósme dziecko przejawia wysokie zdolności matematyczne! To niezwykle smutna i zatrważająca wiadomość.