+48 32 729 87 11
Nauczyciel poleca: 5 pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem z ASD

Nauczyciel poleca: 5 pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem z ASD

Dorota Kośkiewicz - nauczyciel

DOROTA KOŚKIEWICZ – wieloletnia nauczycielka języka polskiego, oligofrenopedagog, surdopedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pasjonatka nauki przez zabawę.

​Jako nauczyciel wiem, że poszukiwanie nowych, ciekawych i funkcjonalnych pomocy dydaktycznych, terapeutycznych jest nieodłącznym elementem pracy pedagoga.

Także jako rodzic, zdaję sobie sprawę, że zaproponowanie swoim dzieciom ciekawych, kreatywnych zabaw, gier edukacyjnych, jest trudne, bowiem najtrudniej zadowolić prywatne dziecko 😊.

Szczególnie trudne jest to w przypadku pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, gdzie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów takiej pomocy zaczynając od bezpieczeństwa, kończąc na elastyczności wykorzystania.

W swojej dotychczasowej pracy, miałam możliwość pracować z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych, w tym możliwość pracy z uczniem z ASD.

Z tymi dziećmi pracuję od kilkunastu lat i dlatego chcę Ci polecić pomoce, które według mnie sprawią, że praca z dziećmi z ASD będzie bardziej efektywna.

(więcej…)

9 pomysłów na zabawy rozwijające zmysł dotyku. Te pomoce terapeutyczne wykonasz własnoręcznie.

9 pomysłów na zabawy rozwijające zmysł dotyku. Te pomoce terapeutyczne wykonasz własnoręcznie.

W poprzednim artykule wspominaliśmy o tym, jak istotny jest zmysł dotyku, w prawidłowym rozwoju dziecka. Dziś nadszedł czas na propozycje codziennych czynności i zabaw, stymulujących zmysł dotyku.

Mamy dla Ciebie 9 pomysłów na zabawy rozwijające zmysł dotyku. Którą z nich wybierasz?

(więcej…)

Poranny krąg – wielozmysłowe poznawanie świata

Poranny krąg – wielozmysłowe poznawanie świata

Dzisiaj kilka słów o edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, o sposobie wprowadzania ich w świat przyrody, pór roku. Mówiąc o edukacji, nasuwają się pytania: czy edukacja w tym zakresie powinna ograniczać się do teorii? Czy dzieci powinno usadzać się w ławkach z książkami, czy przed tablicami multimedialnymi, aby tak poznawały świat? Odpowiedź tutaj jest jedna. Nie.

(więcej…)

Rozwój emocjonalny u dzieci z autyzmem (ASD): Jak wspierać rozwój emocjonalny w domu i w szkole?

Rozwój emocjonalny u dzieci z autyzmem (ASD): Jak wspierać rozwój emocjonalny w domu i w szkole?

Obdarzamy kogoś uśmiechem, gdy ktoś uśmiecha się do nas. Gdy jest ciemno, odczuwamy niepokój. Gdy ktoś płacze, współczujemy mu, próbujemy pocieszyć. Gdy czegoś nie chcemy zrobić, a ktoś ciągle nakłania nas do zrobienia tego, złościmy się. Te i wiele innych zachowań dla większości z ludzi jest typowe. Jednak są też osoby, które reagują nieadekwatnie do sytuacji…

(więcej…)

Jak wspomóc dziecko w regulacji emocji?

Jak wspomóc dziecko w regulacji emocji?

Dziecko nie potrafi samo poradzić sobie z emocjami. Nie umie ich początkowo nawet nazwać. Gdy gromadzą się w nim zbyt długo lub jest ich za dużo, muszą znaleźć swoje ujście. Zazwyczaj odbywa się to w postaci wybuchu złości, żalu lub gniewu w nieoczekiwanych momentach. Jak pomóc dziecku regulować swoje emocje? Jak nauczyć je nazywać i rozpoznawać? (więcej…)

Co kupić dziecku na zajączka? Propozycje rozwojowych zabawek w niskiej cenie

Co kupić dziecku na zajączka? Propozycje rozwojowych zabawek w niskiej cenie

  • Co kupić dziecku na zajączka?
  • Jaką zabawkę najlepiej wybrać?
  • Czy kupię zabawkę w budżecie do 35/ 50/ 80zł?
  • Czy jeśli kupię dziecku zabawkę, to czy aby na pewno będzie się nią bawiło?

Te i wiele innych pytań pojawia się w naszych głowach co roku, gdy nadchodzi czas kupowania prezentów dla dzieci.

(więcej…)

Nauka cyfr w przedziale 1-10 u dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu (ASD) i nie tylko

Nauka cyfr w przedziale 1-10 u dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu (ASD) i nie tylko

Matematyka, ze względu na swoją abstrakcyjność, jest dziedziną nauki, która sprawia trudność niejednemu dziecku. Dla dziecka z autyzmem pojęcia matematyczne, w tym cyfry są często bardzo trudne do zrozumienia i opanowania. Dlatego przy wprowadzaniu zagadnień matematycznych tak ważne jest obrazowanie i bazowanie na konkretach.

(więcej…)

Wykorzystanie „dmuchajek” w terapii logopedycznej

Wykorzystanie „dmuchajek” w terapii logopedycznej

Co to oddychanie?

Oddychanie to czynność niezbędna do życia. To także czynność, która jest ściśle związana z mową. Oddychając prawidłowo nie mamy zwykle problemu z ograniczoną pojemnością płuc, ze zbyt częstymi infekcjami górnych dróg oddechowych, z płynnością mowy, czy z wadą zgryzu. W jaki sposób można ćwiczyć prawidłowe oddychanie? Sprawdź nasze propozycje i pomysły na pomoce do ćwiczeń oddechowych, które wykonasz własnoręcznie.

 

(więcej…)

LICZMANY – jak wspomóc dzieci w nauce zagadnień matematycznych?

LICZMANY – jak wspomóc dzieci w nauce zagadnień matematycznych?

Dzisiaj kilka słów o prof. dr hab. Edycie Gruszczyk-Kolczyńskiej – polskiej pedagog, wybitnej specjalistce w edukacji matematycznej wczesnoszkolnej i przedszkolnej, autorce serii książek o rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci.

Profesor Edyta podkreśla w swoich pracach, że ponad połowa polskich dzieci wykazuje uzdolnienia matematyczne już w przedszkolu. Niestety po ośmiu miesiącach nauki w szkole programowej już tylko co ósme dziecko przejawia wysokie zdolności matematyczne! To niezwykle smutna i zatrważająca wiadomość.

(więcej…)