+48 32 729 87 11

Dziecko lub pacjent nie chce ćwiczyć? Co może zrobić logopeda?

 

Wkładasz mnóstwo energii i kreatywności w swoją pracę. Przygotowujesz materiały i kupujesz ciekawe zabawki. Dajesz z siebie wszystko. Wymyślasz coraz to ciekawsze ćwiczenia. Wspinasz się na wyżyny swojej kreatywności (i cierpliwości również). Wszystko po to, by pacjent osiągnął wyznaczony cel logopedyczny. Jednak mimo całego „zachodu” dziecko nie współpracuje. Znajome?

Co zrobić, gdy pacjent (dziecko) odmawia współpracy w trakcie terapii?

Dziecko rozprasza się? Nie wykonuje Twoich poleceń; złości się; a może nawet i obraża? Czasem wprowadza swoje zasady do zabaw lub nie wykonuje ich wcale?

 

Co wtedy robisz?

 

Zebraliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, które mogą być rozwiązaniem Twojego problemu:

 

  • Dopasuj terapię do zainteresowań

Obserwuj i poznaj dziecko. Wybadaj jakie tematy go najbardziej interesują lub zapytaj o to rodziców i przeprowadź zajęcia wokół tego tematu. Możesz także spróbować zapytać dziecko wprost o to, co go interesuje i jaka forma ćwiczeń/zabawy jest dla niego najlepsza.

 

  • Daj możliwość wyboru zabawy

Zaangażuj dziecko w terapię, zaproponuj mu, by to dziecko wymyśliło zabawę dla Ciebie. Raz Ty proponujesz zabawę, raz dziecko.

 

  • Zamiana ról

Zamieńcie się rolami. Dziecko jest terapeutą, a Ty pacjentem. Zacznij mówić niepoprawnie. Dziecko z pewnością zacznie Cię poprawiać. Warto spróbować.

 

  • Różnorodność ćwiczeń

Stosuj różnorodne ćwiczenia. Na zmianę statyczne i ruchowe.

 

  • „Wyginam śmiało ciało”

Wykorzystuj pracę z ruchem. W trakcie tych ruchowych zabaw możesz również wprowadzać ćwiczenia logopedyczne. Dziecko pokonuje tor przeszkód i w wyznaczonych miejscach np. wypowiada słowa zaczynające się na konkretną głoskę. Fajnie sprawdzi się tu także Zestaw Alpinisty lub Zestaw Taternika. Każdy szczebel drabinki czy bujaka to inne zadanie.

 

  • Motywuję, nie krytykuję

Nie krytykuj dziecka, bo może się zrazić i zamknąć w sobie, przez co nie będzie chciało wykonywać już żadnych ćwiczeń. Dziecko powinno czerpać radość z ćwiczeń i cieszyć się każdym małym sukcesem. Możesz zastosować np. system pieczątek, które będą pochwałą za każde dobrze wykonane ćwiczenie lub próby wykonania ćwiczenia. Motywacja to klucz do sukcesu w pracy z dzieckiem.

Co może zrobić logopeda, gdy dziecko nie chce ćwiczyć

  • Autentyczność

Zadbaj o pozytywny kontakt z dzieckiem i odpowiednie nastawienie. Czerp radość z proponowanych dziecku zabaw. Baw się razem z nim. Śmiej się i bądź autentyczny. Takie zachowanie powoduje, że zabawa staje się dla dziecka atrakcyjniejsza.

 

  • Rozmowa kluczem do sukcesu

Wybadaj czy dziecko nie przeżywa właśnie jakiś trudnych chwil. Może miał gorszy dzień. Może pokłócił się z kolegą. A może czegoś się boi lub spotkało go coś innego, co w danej chwili nie pozwala mu właściwie uczestniczyć w terapii. Wiadomo, nie jesteś psychologiem. Jednak rozmowa to klucz do rozwiązania wielu problemów. Wypróbuj ją i tym razem!

 

  • „A oto moja ulubiona gra” – co z nią zrobisz?

Zaproponuj dziecku, by przyniosło swoją ulubioną grę z domu i zagrajcie razem. Kreatywność już podpowie, w jaki sposób wykorzystać przyniesioną grę do wprowadzenia chociażby odrobiny terapii.

 

  • Multimedia OFF

Wybadaj czy dziecko nie spędza w domu zbyt dużo czasu przed TV, komputerem czy smartfonem. Wtedy nawet najciekawsza aktywność będzie dla niego nudna i nieciekawa.

 

Wypróbuj ćwiczenia w innej formie. Kupuj uniwersalne zabawki, które sprawdzą się w trakcie terapii. Przykładem takiej zabawki są tablice manipulacyjne, takie jak poniższy krokodyl. Prócz oczywistych korzyści związanych z rozwojem motoryki małej czy logicznego myślenia, możesz go wykorzystać do wykonywania ćwiczeń logopedycznych.

tablica manipulacyjna krokodyl

– Jako logopeda, możesz wykorzystać wzór szlaczków do ćwiczeń dzielenia wyrazów na sylaby. Kreska pionowa to pierwsza sylaba, pozioma kolejna sylaba. Możesz też realizować ćwiczenia głoski trwałej. Dziecko w trakcie przesuwania każdego elementu ćwiczy np. głoskę „s”.

– wykorzystaj labirynt do ćwiczeń logopedycznych. Dziecko przechodzi przez labirynt, pamiętając o utrzymaniu właściwej pozycji spoczynkowej warg i języka. Możesz także utrwalić w ten sposób wierszyk z daną głoską.

– Wykorzystaj magnetyczny labirynt z liczbami do urozmaicenia ćwiczeń logopedycznych – każda kuleczka może posłużyć do utrwalania innej głoski. Dziecko z chęcią wykona nowe ćwiczenia.

 

  • „Time to say goodbye”?

A co, jeśli wszystkie powyższe wskazówki zawiodą? Może nadszedł czas na małą przerwę w terapii. Przerwij terapię logopedyczną na jakiś czas np. miesiąc. Po tym czasie zobaczysz czy „kryzys” został zażegnany, czy trzeba szukać przyczyny gdzieś indziej.

Co może zrobić logopeda, gdy dziecko nie chce ćwiczyć

 

 

 

obserwuj nas na

 

 

 

Logopedia PRO – terapia na miarę współczesnego dziecka

Dzisiejszy świat dziecka to pewnego rodzaju pudełko wypełnione po brzegi nowinkami technologicznymi, w wyniku czego bardziej świadome środowiska wychowawcze ograniczają jej dostęp do minimum. Nowoczesna technologia to dziedzina życia, która jak każda inna wymaga...

Niezbędnik pracy terapeutycznej – czyli must have każdego logopedy

Ukończyłeś studia i stawiasz pierwsze kroki w pracy logopedy? A może już jesteś logopedą z kilkuletnim stażem,ale masz wrażenie, że ciągle czegoś brakuje w twoim gabinecie? Koniecznie zapoznaj się z naszą propozycją wyposażenia warsztatu logopedycznego ! Higiena to...

mTalent zajęcia logopedyczne -recenzja programu

mTalent zajęcia logopedyczne Przed nami kolejny program komputerowy wspomagający terapię logopedyczną dzieci. Sprawdźmy czy obietnice producenta zostały spełnione oraz jaką rolę pełnił podczas zajęć logopedycznych. Na początek kilka szczegółów technicznych: Co zawiera...

Praca logopedy z wykorzystaniem programów multimedialnych

Rewolucja elektroniczna poczyniła olbrzymie postępy nie tylko w tak oczywistych dziedzinach, jak informatyka, przemysł elektroniczny, telefonia cyfrowa. Pokłosiem powstania nowych technologii są produkty multimedialne, które coraz częściej służą nie tylko zabawie czy...
Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym