Dziecko z autyzmem u logopedy – o czym musisz pamiętać zanim rozpoczniesz terapię?
Zanim zdiagnozujesz…
Wywiad z rodzicem to zawsze cenne źródło informacji, jednak zanim zapiszemy potencjalnego pacjenta na konsultację w naszym gabinecie, poprośmy rodzica aby zjawił się z dodatkową osobą. Może to być np. tata czy babcia. Dziecko będące pod opieką drugiej osoby nie musi uczestniczyć we wstępnym wywiadzie. Dzięki czemu unikniemy sytuacji, w której rodzic mówi o dziecku,ale nie bezpośrednio do niego- co mogłoby stanowić dla niego duży dyskomfort.
Warto zająć dziecko kreatywną zabawą (dziecko starsze) np. https://www.arante.pl/klocki-wielofunkcyjne.html lub dla młodszego klocki naturalne https://www.arante.pl/klocki-naturalne.html
Rozwojowe dopasowanie się do dziecka- dziecko młodsze
Nie śpiesz się! Nawiązanie komunikacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu wymaga spokoju i cierpliwości. Bardzo ważnym elementem jest ocena komunikacji. Wiek dziecka może być niewspółmierny do poziomu, na którym znajdują się jego umiejętności komunikacyjne.
W jaki sposób ocenić komunikację dziecka? Najlepiej dopasować się do jego umiejętności! U małych dzieci najlepiej sprawdzają się zabawy bez użycia przedmiotów. Wykorzystujące to, czego dziecko bardzo często potrzebuje (zwrócenie uwagi na jego potrzeby sensoryczne). Jeśli dziecko lubi się chować się do półki albo wciska się w ścianę lub bardzo mocno opiera się plecami o mamę/ terapeutę warto, by terapeuta wykonał z nim takie zabawy, przy których ma plecy “dostymulowane”. Wykorzystując np. woreczki sensoryczne https://www.arante.pl/woreczki-sensoryczne-big-bag-memo-2-komplety.html
Taki pacjent nie jest jeszcze gotowy, by bawić się zabawkami czy przenosić wzrok na terapeutę.
Rozwojowe dopasowanie się do dziecka- dziecko starsze
Z dzieckiem starszym skupiamy się na tym, co już ma. Jeśli potrafi skoncentrować się na przedmiocie, to pozwalamy bawić mu się przedmiotami, staramy się zainteresować pacjenta tym przedmiotem (po to, aby sprawdzić które przedmioty preferuje. Postaraj się „zlepić” z danym przedmiotem- umieść go sobie na głowie lub na wysokości swojej twarzy.
Dzięki temu ty jako terapeuta będziesz mógł się do niego dziecka „przebić” własną osobą i przekazać to czego od niego oczekujesz. Polecamy np. pacynkę „Żyrafkę” dostępną w naszym instrumentarium logopedycznym https://www.arante.pl/instrumentarium-logopedyczne.html
Styl interakcji
W zależności od tego, na jakim poziomie funkcjonowania komunikacyjnego i społecznego jest dziecko, na taki styl interakcji możesz sobie pozwolić. Dzieci trafiające na terapię często mają umiejętności komunikacyjne na poziomie ośmiomiesięcznego dziecka. Sposobem nawiązania z nimi interakcji jest przyjęcie postawy charakterystycznej dla opiekunów dziecka poniżej roku.
Natomiast jeżeli mamy dziecko, które reaguje na polecenia, bo jest już na poziomie komunikacji symbolicznej (rozumie, że gesty, słowa, symbole graficzne) to styl interakcji może być taki jak do dziecka powyżej 1 roku życia.
Dobry program logopedyczny
Jak wybrać dobry komputerowy program logopedyczny? Pamiętajmy, aby zacząć od wypracowania u dziecka następujących umiejętności: podążania za kierunkiem wzroku, podążania za kierunkiem głowy, podążanie za gestem wskazywania, inicjowanie wspólnej uwagi. Oprogramowanie takiego narzędzia powinno być jak najbardziej zbliżone do swobodnej i niedyrektywnej aktywności, naturalnej dla dziecka. Powinno również ułatwiać dziecku podejmowanie samodzielnych decyzji, budować motywację opartą na ciekawości świata i wewnętrznej potrzebie odkrywania. Polecamy program https://www.arante.pl/autilius-wspolna-uwaga.html