+48 32 729 87 11

Dziecko z autyzmem u logopedy – o czym musisz pamiętać zanim rozpoczniesz terapię?

 

 

Zanim zdiagnozujesz…

Wywiad z rodzicem to zawsze cenne źródło informacji, jednak zanim zapiszemy potencjalnego pacjenta na konsultację w naszym gabinecie, poprośmy rodzica aby zjawił się z dodatkową osobą. Może to być  np. tata czy babcia. Dziecko będące pod opieką drugiej osoby nie musi uczestniczyć we wstępnym wywiadzie. Dzięki czemu unikniemy sytuacji, w której rodzic mówi o dziecku,ale nie bezpośrednio do niego- co mogłoby stanowić dla niego duży dyskomfort.

Warto zająć dziecko kreatywną zabawą  (dziecko starsze) np. https://www.arante.pl/klocki-wielofunkcyjne.html lub dla młodszego klocki naturalne   https://www.arante.pl/klocki-naturalne.html

 

Rozwojowe dopasowanie się do dziecka- dziecko młodsze

Nie śpiesz się! Nawiązanie komunikacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu wymaga spokoju i cierpliwości. Bardzo ważnym elementem jest ocena komunikacji. Wiek dziecka może być niewspółmierny do poziomu, na którym znajdują się jego umiejętności komunikacyjne.

W jaki sposób ocenić komunikację dziecka? Najlepiej dopasować się do jego umiejętności! U małych dzieci najlepiej sprawdzają się zabawy bez użycia przedmiotów. Wykorzystujące to, czego dziecko bardzo często potrzebuje (zwrócenie uwagi na jego potrzeby sensoryczne). Jeśli dziecko lubi się chować się do półki albo wciska się w ścianę lub bardzo mocno opiera się plecami o mamę/ terapeutę warto, by terapeuta wykonał z nim takie zabawy, przy których ma plecy   “dostymulowane”. Wykorzystując np. woreczki sensoryczne https://www.arante.pl/woreczki-sensoryczne-big-bag-memo-2-komplety.html

Taki pacjent nie jest jeszcze gotowy, by bawić się zabawkami czy przenosić wzrok na terapeutę.

good night 3027664 960 720

 

 

Rozwojowe dopasowanie się do dziecka- dziecko starsze


Z dzieckiem starszym skupiamy się na tym, co już ma. Jeśli potrafi skoncentrować się na przedmiocie, to pozwalamy bawić mu się przedmiotami, staramy się zainteresować pacjenta tym przedmiotem    (po to, aby sprawdzić które przedmioty preferuje. Postaraj się „zlepić” z danym przedmiotem- umieść go sobie na głowie lub na wysokości swojej twarzy.

Dzięki temu ty  jako terapeuta będziesz mógł się do niego dziecka „przebić” własną osobą i przekazać to czego od niego oczekujesz. Polecamy np. pacynkę „Żyrafkę” dostępną w naszym instrumentarium logopedycznym https://www.arante.pl/instrumentarium-logopedyczne.html

 

Styl interakcji

W zależności od tego, na jakim poziomie funkcjonowania komunikacyjnego i społecznego jest dziecko, na taki styl interakcji możesz sobie pozwolić. Dzieci trafiające na terapię często mają umiejętności komunikacyjne na poziomie ośmiomiesięcznego dziecka. Sposobem nawiązania z nimi interakcji jest przyjęcie postawy charakterystycznej dla opiekunów dziecka poniżej roku.

Natomiast jeżeli mamy dziecko, które reaguje na polecenia, bo jest już na poziomie komunikacji symbolicznej (rozumie, że gesty, słowa, symbole graficzne) to styl interakcji może być taki jak do dziecka powyżej 1 roku życia.

dziecko

 

Dobry program logopedyczny

Jak wybrać dobry komputerowy program logopedyczny? Pamiętajmy, aby  zacząć od wypracowania u dziecka następujących umiejętności: podążania za kierunkiem wzroku, podążania za kierunkiem głowy, podążanie za gestem wskazywania, inicjowanie wspólnej uwagi. Oprogramowanie takiego narzędzia powinno być jak    najbardziej zbliżone do swobodnej i niedyrektywnej aktywności,   naturalnej dla dziecka. Powinno również ułatwiać dziecku podejmowanie samodzielnych decyzji, budować motywację opartą na ciekawości świata i wewnętrznej potrzebie odkrywania. Polecamy program https://www.arante.pl/autilius-wspolna-uwaga.html

 

Jak sprawić, by uczniowie nie chcieli wychodzić z Twojej lekcji języka polskiego?

Język polski nie należy do najłatwiejszych przedmiotów. Jesteś nauczycielem języka polskiego i szukasz nowych sposobów dotarcia do uczniów? Martwisz się ich słabymi wynikami i potrzebujesz nowatorskich metod nauczania? Wypróbuj programy multimedialne do nauki języka...

Platforma sensoryczna – poznaj 15 powodów, dla których warto ją mieć.

Platforma sensoryczna to prawdziwa petarda dla rozwoju Twojego dziecka, a zabawy z jej wykorzystaniem są jak podróże na latającym dywanie! Szeroki wachlarz ćwiczeń, które można wykonać z udziałem tego dwustronnego dzieła, to ogromne możliwości na ćwiczenia na zaburzenia integracji sensorycznej, doskonalenie i wspieranie wielu umiejętności dziecka oraz zapobieganie dysfunkcjom rozwojowym.

Zamówienie z dofinansowaniem w Arante – to nie problem !

Staram się o dofinansowanie. Potrzebuję proformę/ofertę. Jeżeli ubiegasz się o dofinansowanie produktu, to z pewnością będziesz potrzebował fakturę proforma, aby przedstawić ją w odpowiedniej instytucji. W naszym sklepie to żaden problem i w bardzo szybki sposób można...

Praca nauczyciela

Powody dla których podjąłem pracę nauczyciela W ostatnim czasie praca nauczyciela stał się tematem publicznych dyskusji, debat i opinii. Postanowiliśmy oddać głos nauczycielom, aby poznać ich punkt widzenia. Na profilu fb Arante.pl - Nowoczesna edukacja i terapia w...

Tablica manipulacyjna w terapii SI i logopedycznej

Tablica manipulacyjna, tablica sensoryczna czy nawet tablica edukacyjna. Trzy nazwy, pod którymi kryje się jeden produkt. Czy Ty również padłeś „ofiarą” tej nowej mody? Tablice manipulacyjne są bardzo popularne i nic w tym dziwnego. Jest to świetna pomoc, którą możesz wykorzystać w terapii

Opinia o programie Percepcja słuchowa

Opinia przygotowana przez Neurologopedów, surdologopedów pracujących w PPP numer 7 w Gdańsku Program Percepcja słuchowa jako narzędzie do wspomagania i usprawniania percepcji słuchowej i koncentracji uwagi słuchowej Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK, ang....
Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym