+48 32 729 87 11

Dziecko z autyzmem u logopedy – o czym musisz pamiętać zanim rozpoczniesz terapię?

 

 

Zanim zdiagnozujesz…

Wywiad z rodzicem to zawsze cenne źródło informacji, jednak zanim zapiszemy potencjalnego pacjenta na konsultację w naszym gabinecie, poprośmy rodzica aby zjawił się z dodatkową osobą. Może to być  np. tata czy babcia. Dziecko będące pod opieką drugiej osoby nie musi uczestniczyć we wstępnym wywiadzie. Dzięki czemu unikniemy sytuacji, w której rodzic mówi o dziecku,ale nie bezpośrednio do niego- co mogłoby stanowić dla niego duży dyskomfort.

Warto zająć dziecko kreatywną zabawą  (dziecko starsze) np. https://www.arante.pl/klocki-wielofunkcyjne.html lub dla młodszego klocki naturalne   https://www.arante.pl/klocki-naturalne.html

 

Rozwojowe dopasowanie się do dziecka- dziecko młodsze

Nie śpiesz się! Nawiązanie komunikacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu wymaga spokoju i cierpliwości. Bardzo ważnym elementem jest ocena komunikacji. Wiek dziecka może być niewspółmierny do poziomu, na którym znajdują się jego umiejętności komunikacyjne.

W jaki sposób ocenić komunikację dziecka? Najlepiej dopasować się do jego umiejętności! U małych dzieci najlepiej sprawdzają się zabawy bez użycia przedmiotów. Wykorzystujące to, czego dziecko bardzo często potrzebuje (zwrócenie uwagi na jego potrzeby sensoryczne). Jeśli dziecko lubi się chować się do półki albo wciska się w ścianę lub bardzo mocno opiera się plecami o mamę/ terapeutę warto, by terapeuta wykonał z nim takie zabawy, przy których ma plecy   “dostymulowane”. Wykorzystując np. woreczki sensoryczne https://www.arante.pl/woreczki-sensoryczne-big-bag-memo-2-komplety.html

Taki pacjent nie jest jeszcze gotowy, by bawić się zabawkami czy przenosić wzrok na terapeutę.

good night 3027664 960 720

 

 

Rozwojowe dopasowanie się do dziecka- dziecko starsze


Z dzieckiem starszym skupiamy się na tym, co już ma. Jeśli potrafi skoncentrować się na przedmiocie, to pozwalamy bawić mu się przedmiotami, staramy się zainteresować pacjenta tym przedmiotem    (po to, aby sprawdzić które przedmioty preferuje. Postaraj się „zlepić” z danym przedmiotem- umieść go sobie na głowie lub na wysokości swojej twarzy.

Dzięki temu ty  jako terapeuta będziesz mógł się do niego dziecka „przebić” własną osobą i przekazać to czego od niego oczekujesz. Polecamy np. pacynkę „Żyrafkę” dostępną w naszym instrumentarium logopedycznym https://www.arante.pl/instrumentarium-logopedyczne.html

 

Styl interakcji

W zależności od tego, na jakim poziomie funkcjonowania komunikacyjnego i społecznego jest dziecko, na taki styl interakcji możesz sobie pozwolić. Dzieci trafiające na terapię często mają umiejętności komunikacyjne na poziomie ośmiomiesięcznego dziecka. Sposobem nawiązania z nimi interakcji jest przyjęcie postawy charakterystycznej dla opiekunów dziecka poniżej roku.

Natomiast jeżeli mamy dziecko, które reaguje na polecenia, bo jest już na poziomie komunikacji symbolicznej (rozumie, że gesty, słowa, symbole graficzne) to styl interakcji może być taki jak do dziecka powyżej 1 roku życia.

dziecko

 

Dobry program logopedyczny

Jak wybrać dobry komputerowy program logopedyczny? Pamiętajmy, aby  zacząć od wypracowania u dziecka następujących umiejętności: podążania za kierunkiem wzroku, podążania za kierunkiem głowy, podążanie za gestem wskazywania, inicjowanie wspólnej uwagi. Oprogramowanie takiego narzędzia powinno być jak    najbardziej zbliżone do swobodnej i niedyrektywnej aktywności,   naturalnej dla dziecka. Powinno również ułatwiać dziecku podejmowanie samodzielnych decyzji, budować motywację opartą na ciekawości świata i wewnętrznej potrzebie odkrywania. Polecamy program https://www.arante.pl/autilius-wspolna-uwaga.html

 

Zabawa w kosz skarbów – czy wiesz jak ją zorganizować?

Ciekawą zabawą należąca do zabaw heurystycznych jest kosz skarbów. Kosze zostały wymyślone z myślą o małych dzieciach, które nie potrafią jeszcze chodzić, ale bez problemu utrzymują pozycję siedzącą. Kosze skarbów, to zbiór materiałów, które mają zainteresować dziecko i dostarczyć mu multisensorycznych doznań. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej zabawie i podpowiemy w jaki sposób ją zorganizować. Dowiesz się także co dokładnie można dodać do kosza skarbów.

eduSensus Dysleksja Pro – recenzja programu

Specyficzne trudności w pisaniu i czytaniu to diagnoza z którą boryka się coraz większa rzesza dzieci w wieku szkolnym. Dlaczego tak trudno uzyskać zadowalające efekty. Skąd czerpać rozwiązania do pracy

Jak zainspirować zdolnego ucznia do rozwoju

  Nauczyciel, który ma w klasie ponad dwudziestu uczniów, nie może poświęcić dostatecznie dużo czasu jednej osobie. Wychodzi więc z założenia, że ten zdolny uczeń poradzi sobie sam, a swoją energię kieruje do uczniów średnich i słabszych. Bardzo zdolny uczeń...

Labo Lab

Labolab - zestawy do pracowni przedmiotowych Nowość w ofercie edukacyjnej dla szkół. Nauczanie poprzez eksperymentowanie poprawia wyniki uczniów i korzystnie wpływa na zapamiętywanie . Aby uczniowie mogli lepiej zrozumieć zjawiska przyrodnicze, ważne jest aby...

25 pomysłów na prezent dla dziecka w wieku od 6 miesięcy do 3 lat. Co wybrać?

Wybór zabawki dla dziecka nie jest prostą sprawą. Wie o tym każdy, kto chociaż raz zmierzył się z tym zadaniem. Trudności może przysporzyć już sam pomysł na prezent, a jeśli do tego dodać jeszcze ograniczony budżet, to stajemy przed niemałym wyzwaniem.
Jaki prezent wybrać dla dziecka w wieku od 6 miesięcy do 3 lat? Na co się zdecydować, żeby dziecko skorzystało z zabawki, a rodzic nie zbankrutował?

Praca z dziećmi

Skąd czerpać motywację do pracy z dziećmi ?

Praca z dziećmi jest piękna, lecz wymagająca i choć daje dużo satysfakcji nierzadko każdemu nauczycielowi zdarza się kryzys. W jaki sposób na nowo stać się pedagogiem z powołania?

Co zrobić kiedy praca z dziećmi totalnie rozmija się z Twoim wcześniejszym wyobrażeniem? Oto kilka cennych wskazówek, które możesz wdrożyć od zaraz!

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym