Kiedy zabrać dziecko do logopedy?
Każdy rodzic, pragnie, aby jego pociecha rozwijała się prawidłowo. Są jednak momenty, że zauważamy pewne sygnały, które mogłyby świadczyć o tym, że coś jest nie tak i należy to skontrolować. Podobnie sprawa ma się w przypadku rozwoju mowy, jeśli zauważasz, że Twoje dziecko wyraźnie odbiega od poziomu rówieśników, lub wykazuje zachowania, które budzą Twój niepokój, to najlepiej skonsultuj to ze specjalistą. W tym wypadku lepiej wykazać się nadgorliwością i spać spokojnie, niż podejść do problemu lekceważąco i niepotrzebnie opóźnić terapię.
Kiedy zatem udać się z dzieckiem do logopedy?
Poniżej znajdziesz kilka najczęstszych problemów i symptomów, które powinny wzbudzić Twój niepokój. Jeśli zaobserwujesz je u swojej pociechy, to koniecznie skonsultuj problem z logopedą.
- Małe dziecko nie gaworzy i nie głuży, lub tylko głuży, ale nie zauważasz gaworzenia.
- Maluch skończył już roczek, ale nie używa prostych słów, takich jak mama, tata, baba. Takie słowa powinny pojawić się najpóźniej do 15 miesiąca życia. Później, bliżej 2 latek, dziecko uczy się prawie codziennie nowych słówek, a zasób słownictwa wyraźnie wzrasta.
- Po ukończeniu 2 latek dziecko umiejętnie łączy już dwa wyrazy, mówi mama je, tata wie, baba śpi. Jeśli Twój dwulatek nie łączy dwóch elementów lub wypowiada tylko kilka słów, to powinno Cię to zaniepokoić.
- Twoja pociecha ukończyła 3 rok życia i nie wymawia poprawnie samogłosek ustnych – a, o, u, y, e, i. Jego wymowa jest zrozumiała wyłącznie dla najbliższych, a pozostali nie potrafią zrozumieć, co dziecko próbuje im zakomunikować.
- Twój trzylatek ma problem z budową 3-4 wyrazowych wypowiedzi. Mówi niewyraźnie i nie jest rozumiany przez osoby nienależące do najbliższej rodziny.
- Dziecko ukończyło 4 rok życia i zamiast słowa „dym” mówi „tym”; zamiast „gęś” mówi „kęś”, znaczy to, że zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne. U takich dzieci „d” przechodzi w „t”; „w” w „f”; „g” w „k” oraz „b” w „p”.
- Czterolatek zamienia głoski s, z, c i dz na ś, ź, ć, dź – czyli słyszysz jak mówi [sianki] czy [ziamek]. Problemem może być również niewymawianie głosek sz, rz, cz oraz dż.
- Zauważyłeś, że dziecko, pomimo ukończenia 5 roku życia ma problem z artykulacją głoski „r”
- Obserwujesz, że dziecko, będąc już uczniem szkoły podstawowej, ma problemy z pisaniem i czytaniem. Myli podobne litery, przestawia je w wyrazach czy nawet omija elementy zdania.
- Dziecko podczas wymawiania dźwięków ociera językiem o wargę lub wsuwa go między zęby
- Zauważasz niepokojące zmiany w budowie narządów mowy
- Masz podejrzenia, że dziecko nie słyszy dobrze – dziecko często prosi o powtórzenie pytania czy nie reaguje na polecenia.
- Obserwujesz, że dziecko mówi przez nos
- Zauważasz, że dziecko zaczyna się jąkać. – miewa blokady w mówieniu, stale powtarza głoski.
- Twój niepokój powinno wzbudzić, gdy dziecko słysząc nagły dźwięk zatyka uszy.
- Dziecko spożywa tylko wybrane produkty. Często pojawia się odruch wymiotny; nie chce próbować nowych dań, zapachów i smaków.
- Widzisz, że usta malucha są ciągle otwarte: dziecko oddycha przez otwarte usta, nocą chrapie, gdyż śpi z otwartą buzią. Może mieć również problemy z połykaniem.
Zauważając powyższe symptomy i problemy, nie czekaj, aż dziecko pozbędzie się ich samo czy z nich wyrośnie. Może to nigdy nie nastąpić. Zwlekanie z konsultacją specjalistyczną spowoduje tylko, że błędy będą się utrwalać, stając się wadą wymowy.