+48 32 729 87 11

Jak prowadzić ciekawe lekcje fizyki

Wielu uczniów zniechęca się do lekcji fizyki, bo jej nie rozumie. Dlatego tak ważne, by nauczyciel nie tylko mówił o teorii, czy wymagał nauczenia się wzorów, ale także pokazał zależności i zachęcił uczniów do samodzielnego ćwiczenia umiejętności i sprawdzania swojej wiedzy dotyczącej fizyki. Najczęściej jak się da, warto także pokazywać poszczególne zjawiska na bazie przykładów i doświadczeń. Taka forma urozmaicenia zajęć jest ciekawa i o wiele bardziej angażuje uczniów. Nawet tych, którzy twierdzili, że nie lubią fizyki.

Programy, które pozwolą lepiej nauczać

 

Istnieje wiele programów, które ułatwią nauczycielowi zachęcenie dzieci do lekcji fizyki. Plansze interaktywne są świetnym sposobem na to, by zainteresować dziećmi nowym materiałem. Co więcej, sprawdzą się także przy powtórkach. Takie programy i plansze bogate są w ilustracje, animacje i filmy, które obrazują konkretne zagadnienie. Do tego często znajdują się w nich filmy, które pokazują poszczególne tematy na przykładach, które są dla ucznia bliskie.

Programy takie jak Diadakta Fizyka to także rewelacyjna metoda ułatwiająca analizowanie przykładów i rozwiązywanie zadań ze wzorami fizycznymi. Program ten jest intuicyjny w obsłudze oraz podzielony na grupy zadań z najróżniejszych działów fizyki. Tym samym samodzielna, jak i wspólna nauka staje się prostsza i przyjemniejsza.

Interaktywności i korzystanie z gier do celów naukowych, to także świetna metoda na utrwalenie wiedzy u dzieci. Taka forma zabawy, jak i chęć rywalizacji między uczniami o najlepszy wynik, to dobra motywacja do dalszej nauki i powtórek. Quizy i gry dotyczące fizyki dostępne są w Multimedialnej Pracowni Przedmiotowej Fizyki.

Takie programy to ciekawe urozmaicenie lekcji, jak i sposób na zyskanie uwagi od uczniów. Inna forma nauki pozwoli im się na dłużej skoncentrować, jak i lepiej przyswoić wiedzę.

Doświadczenia w formie praktyki

Aby polubić lekcje fizyki  trzeba je rozumieć. Skoro fizyka to wszystko, co wokół nas, to na tym warto się skupić, by zrozumieć jej zależności. Same wzory, czy abstrakcyjne przykłady z podręczników, to często za mało, by uczniowie zrozumieli zagadnienie od A do Z.. Tutaj z pomocą przychodzą nauczycielom doświadczenia, czyli pokazywanie fizyki w praktyce.

Warto tym samym korzystać z pomocy dydaktycznych, by urozmaicić uczniom lekcje i faktycznie sprawić, by zaraz po dzwonku biegiem nie zrywali ze swoich miejsc. Jeśli chcesz zaangażować uczniów i widzieć coraz mniej ukradkowych zerkań na zegarek w trakcie lekcji, to doświadczenia są na świetnym sposobem.

Materiały dydaktyczne, takie jak LaboLAB- Energia, czy LaboLAB – siły i oddziaływania ułatwią naukę działów fizyki związanych z energią, siłą i oddziaływaniem. W zestawie znajdują się testy wiedzy, scenariusze lekcji, przykłady zadań domowych dla uczniów, opis materiałów potrzebnych do sesji, podręczniki multimedialne zarówno dla ucznia i nauczyciela, karty pracy, multimedialne ćwiczenia i to, co najważniejsze – symulacje, które przedstawiają zjawiska fizyczne. Co więcej, w zestawie siły i oddziaływania znajdują się także substancje i przybory do przeprowadzania badań naukowych.

Fizyka to przedmiot, którego z pewnością najłatwiej uczyć się na bazie doświadczeń i praktyki.

 

Tym samym zajęcia z taką ilością praktyki mogą być dla uczniów prawdziwą frajdą i odejściem od czytania reguł i objaśnień w podręczniku. Ten sposób urozmaicania lekcji fizyki ma wiele zalet. O wiele bardziej angażuje uczniów, ułatwia im zrozumienie zależności, jak i poszczególnych wzorów, a także sprawia, że fizyka nie wydaje się już taka trudna i co najważniejsze – naprawdę da się ją polubić.

 

Praca nauczyciela

Powody dla których podjąłem pracę nauczyciela W ostatnim czasie praca nauczyciela stał się tematem publicznych dyskusji, debat i opinii. Postanowiliśmy oddać głos nauczycielom, aby poznać ich punkt widzenia. Na profilu fb Arante.pl - Nowoczesna edukacja i terapia w...

Konkurs dla nauczycieli

Typowe problemy uczniów i jak im zaradzić?

Coraz bardziej rośnie świadomość zarówno rodziców, jak i nauczycieli w kontekście trudności rozwojowych z jakimi przychodzi się borykać najmłodszym. Podpowiemy w jaki sposób można nad nimi pracować.

Jak zainspirować zdolnego ucznia do rozwoju

  Nauczyciel, który ma w klasie ponad dwudziestu uczniów, nie może poświęcić dostatecznie dużo czasu jednej osobie. Wychodzi więc z założenia, że ten zdolny uczeń poradzi sobie sam, a swoją energię kieruje do uczniów średnich i słabszych. Bardzo zdolny uczeń...

Ludzkie ciało – program edukacyjny

Ludzkie ciało - nowy program edukacyjny Ludzkie ciało sprawdzi się w każdej szkole, w której nauczyciele chcą urozmaicić lekcje na etapie edukacji wczesnoszkolnej lub w kolejnych klasach na lekcjach przyrody. Zakres materiału umożliwia wykonywanie ćwiczeń przez dzieci...

Recenzja programu edukacyjnego „Moc emocji”

Recenzja programu „Moc emocji" po wykorzystaniu do pracy z dziećmi z z dysfunkcją słuchu Program edukacyjny „Moc emocji" wykorzystywałam do pracy z dziećmi w wieku 8-11 lat. Były to osoby z uszkodzeniem słuchu w stopniu umiarkowanym i znacznym, a także głębokim....

Lekcje fizyki – jak ciekawie prowadzić zajęcia

Wielu uczniów zniechęca się do lekcji fizyki, bo jej nie rozumie. Dlatego tak ważne, by nauczyciel nie tylko mówił

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym