Kilka pomysłów Marii Montessori na kształtowanie umiejętności matematycznych dziecka w domowym zaciszu
Twój przedszkolak ciągle czegoś dotyka, przelicza na palcach lub patyczkach? Zawsze pierwszy pragnie wszystko zobaczyć i zbadać rękoma? To świetnie! Nadszedł czas na rozwijanie umiejętności matematycznych! Poznaj proste sposoby na ciekawą i przyjemną edukację matematyczną dziecka w domowym zaciszu.
1. Rozumienie umysłu matematycznego w ujęciu Marii Montessori
Przede wszystkim każde dziecko posiada „umysł matematyczny”. Zastanawiasz się jak to sprawdzić? To proste przypomnij sobie moment kiedy twoje dziecko podnosi kubek do buzi, to nic innego jak kalkulacja. Zastanów się w jaki sposób nauczyłeś się, że wchodząc do cudzego domu należy zdjąć buty lub powiedzieć „Dzień dobry”? To ogólnie przyjęte normy społeczne – wzory, który wcześniej opanowaliśmy.
W codziennym życiu przez pośpiech i szereg pilnych rzeczy do wykonania nie zastanawiamy się nad takimi zjawiskami. Tak właśnie bywa z matematyką – przechadza się niepostrzeżenie przez całe nasze życie, nie robiąc przy tym większego hałasu. Włoska lekarka Maria Montessori w swojej filozofii nauczania założyła, że każde dziecko samo potrafi się uczyć, ponieważ posiada ku temu wrodzony instynkt badacza. Zadaniem dorosłego jest tylko stworzyć mu odpowiednie warunki.
2. Emocje a nauka matematyki
Bardzo często już na etapie nauki w szkole podstawowej spotykamy dzieci, które bardzo dobrze radzą sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych w domu, lecz na sprawdzianie nie są w stanie podołać wyzwaniu. Od czego to może zależeć? Zdecydowanie od stanu emocjonalnego dziecka. W domu dużo łatwiej pozbyć się dystraktorów, otoczyć dziecko wsparciem lub wzmocnić jego wysiłki.
Natomiast w szkole dziecko pracuje w grupie innych osób, podlega ocenie rówieśników i bardzo często frustruje się kiedy za nimi nie nadąża – poziom stresu zdaje się osiągać apogeum, a co za tym idzie już nie mobilizuje a poważnie przeszkadza. W takich chwilach myślimy skoro dziecko posiada „umysł matematyczny” to dlaczego sobie nie radzi? Choć każdy z nas posiada „umysł matematyczny” jego uruchomienie wymaga pobudzenia!
Dokładnie tak jak z samochodem, jeśli nie naładujemy akumulatora to daleko nie zajedziemy. Takie ładowanie warto rozpocząć już od najmłodszych lat – korzystając z motessoriańskich pomocy i założeń. Wówczas przedszkolak uczy się całkiem nieświadomie, podąża instynktem – opanowuje złożone pojęcia matematyczne tak, aby w przyszłości zawsze kojarzyć matematykę z badaniem, przygodą a nie przymusem!
3. Pomoce sensoryczne – kluczem do przyszłych sukcesów matematycznych dziecka!
Całe podejście do matematyki, które zaproponowała Maria Montessori opiera się na sposobach mających na celu zbudowanie zdolności dziecka do abstrahowania. Przedszkolak uzyskuje to dzięki manipulowaniu szeregiem materiałów dydaktycznych – początkowo bardzo konkretnych a później coraz bardziej abstrakcyjnych. Odbywająca się w ten sposób nauka trwa dłużej, ale w efekcie przebiega skuteczniej, ponieważ dziecko samo dochodzi do np. algorytmu mnożenia.
Proponujemy:
- Duże karty z liczbami, 1- 3000 https://www.arante.pl/montessori-duze-karty-z-liczbami-1-3000.html
- Kostka trójmianowa https://www.arante.pl/montessori-kostka-trojmianowa.html
- Tablica setkowa https://www.arante.pl/montessori-tablica-setkowa.html
- Komoda geometryczna https://www.arante.pl/montessori-komoda-geometryczna.html
- Taca geometryczna https://www.arante.pl/montessori-taca-geometryczna.html
Część pomocy matematycznych, które proponujemy dziecku na etapie przedszkolnym przyda się również na etapie nauki szkolnej, ponieważ sama Montessori odkryła, że młodsze dzieci świetnie radzą sobie z materiałem docelowo przeznaczonym na czas nauki szkolnej np. kostka trójmianowa prezentowana w grupie przedszkolnej i używana jako trójwymiarowe puzzle, pomaga zrozumieć podnoszenie sumy do potęgi trzeciej (a+b) 3 i wyciąganie pierwiastka sześciennego.
Zakup montessoriańskich pomocy to inwestycja na długie lata oraz przede wszystkim świadome zapobieganie problemom matematycznym pociechy w przyszłości!
Bibliografia:
- Ch. Poussin, H. Roche, N. Hamidi „Metoda Montessori od 6 do 12 lat. Pomóż swojemu dziecku osiągnąć samodzielność”
- https://pustuleczki.pl/edukacja-matematyczna/
- https://dziecisawazne.pl/kazde-dziecko-posiada-umysl-matematyczny-czyli-o-matematyce-w-ujeciu-pedagogiki-montessori/