Ćwiczenia i narzędzia do pionizacji i lateralizacji przodu języka
Dziecko nieprawidłowo realizuje głoski szumiące lub głoskę r, a może występuje seplenienie boczne czy asymetria języka? Do prawidłowego żucia oraz wyrazistej artykulacji niezbędne są zarówno ruchy boczne – lateralne, jak i góra – dół – pionizowanie czubka języka. Terapię logopedyczną w wyćwiczeniu tych ruchów mogą wesprzeć narzędzia do pionizacji i lateralizacji języka Talk Tools. Mały koralik, umieszczony na metalowej strunie szpatułki, dostarcza informacje sensoryczne do apeksu. Sprawdź jak korzystać z narzędzi do pionizacji i lateralizacji języka oraz w jakich zaburzeniach są one pomocne?
Dla kogo przeznaczone są narzędzia do pionizacji i lateralizacji języka?
- Narzędzia do pionizacji języka można wykorzystać w pracy logopedycznej z dziećmi. Końcówka sprawdza się również u najmłodszych pacjentów. Mogą to być dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym w sferze orofacjalnej, których język nie unosi się do wałka dziąsłowego.
Taki rodzaj ćwiczenia możemy również zastosować u osób z dokonanym zabiegiem frenotomii, które nabywają sprawność unoszenia języka. - Pionizacja języka sprawdza się u pacjentów z dyslalią np. nieprawidłową realizacją głosek szumiących oraz głoski r (które to zaburzenia spowodowane są niską sprawnością języka).
- Narzędzia do lateralizacji języka mogą być przydatne podczas ćwiczeń związanych z seplenieniem bocznym. Wówczas można stymulować drugą część języka.
- Lateralizacja języka jest bardzo przydatna u pacjentów z asymetrią języka.
- Dodatkową grupą osób, u których można wykorzystać narzędzia, są osoby ze znacznym ograniczeniem ruchomości języka jak pacjenci z dyzartrią, po wylewach i urazach.
Narzędzia do pionizacji i lateralizacji języka możesz nabyć w naszym sklepie – SPRAWDŹ TU!
Aby ćwiczyć lateralizację i pionizację języka, szpatułka może posiadać podłużny otwór, pełniący rolę prowadnicy. Pacjent umieszcza język w otworze i stara się poruszać nim w górę, w dół oraz na boki. Dzięki temu otworowi język pozostaje w prawidłowym torze ruchu, co pozwala rozwijać pamięć mięśniową pacjenta poprzez regularne ćwiczenia.
Jak działają narzędzia do pionizacji czubka języka?
Narzędzie do ćwiczeń pionizacji czubka języka: blokujemy narzędzie na zębach, a język ma za zadanie przesuwać kuleczkę umieszczoną na metalowej strunie.
Instrukcja dla pacjenta: Poproś pacjenta, aby umieścił narzędzie na powierzchni dolnych i górnych siekaczy (strona narzędzia, na której znajduje się koralik będzie odwrócona do wnętrza jamy ustnej). Pacjent ma delikatnie przygryźć narzędzie. Poinstruuj pacjenta, aby używał końcówki języka do dotknięcia koralika.
Przykładowe ćwiczenia:
- Utrzymanie kuleczki przez 5 sekund na szczycie narzędzia.
- Utrzymanie kuleczki przez 3 sekundy na środku narzędzia, następnie przez 3 sekundy na jego szczycie.
* Pacjent nie powinien używać nadmiernej siły w szczęce. Zgryz powinien być rozluźniony, wywierając jedynie taki nacisk aby narzędzie znajdowało się w linii pomiędzy siekaczami.
Zdjęcie nr 1 – utrzymywanie kuleczki na najniższym poziomie
Zdjęcie nr 2 – utrzymywanie kuleczki na środku narzędzia
Zdjęcie nr 3 – utrzymywanie kuleczki na szczycie narzędzia
* Przy pracy z obiema końcówkami należy monitorować postawę ciała oraz napięcie żuchwy u pacjenta.
Jak działają narzędzia do lateralizacji czubka języka?
Narzędzie do lateralizacji czubka języka: końcówkę wkładamy do jamy ustnej po wybranej stronie. Zadaniem pacjenta jest przesuwanie kuleczki językiem.
Instrukcja dla pacjenta: Poproś pacjenta aby otworzył usta. Umieść narzędzie do lateralizacji na powierzchni dolnych, tylnych zębów trzonowych (strona narzędzia, w której znajduje się koralik będzie zwrócona w stronę bocznych krawędzi języka). Poinstruuj pacjenta aby delikatnie je przygryzł, tak by narzędzie pozostało między zębami trzonowymi. Poproś pacjenta, aby używał końcówki języka do dotknięcia koralika (ważne aby pacjent używał apeksu a nie bocznych krawędzi języka).
Przykładowe ćwiczenia:
- Utrzymanie końcówki języka przez 5 sekund po prawej i po lewej stronie bez objawów niestabilności żuchwy.
- Przesuwanie koralika – pacjent językiem musi utrzymać kontakt z koralikiem podczas całego ruchu.
Utrzymywanie kuleczki po obu stronach narzędzia
Podsumowanie
Warto zaopatrzyć się w te dwa narzędzia w swoim gabinecie logopedycznym, gdyż posiada wiele zalet m.in.: jego konstrukcja pomaga ustalić stabilność szczęki, jest odpowiedni dla każdej grupy wiekowej, pomaga nabyć umiejętność podnoszenia języka bez użycia narzędzia oraz jest łatwe w obsłudze i dezynfekcji.
Pobierz darmowy e-book (przygotowany przez Katarzynę Stępczyńską), dotyczący wykorzystywania różnych narzędzi logopedycznych do ćwiczeń pionizacji języka u Maluszków.
Katarzyna Stępczyńska – logopeda
Jestem logopedą pracującym z dziećmi. Specjalizuję się w pracy z najmłodszymi pacjentami, którymi są niemowlaki oraz dzieci z Opóźnionym Rozwojem Mowy.
Prowadzę fanpage na Facebooku @Easy_Mowa, do którego odwiedzenia serdecznie zapraszam.
Opracowano na podstawie:
- Tongue tip laterization and elevation tools, Copyright 2015