Jak pomóc dziecku w nauce matematyki?
Obawiasz się, że Twoje dziecko może mieć problemy z nauką matematyki? Zastanawiasz się jak temu zapobiec? Dzieci osiągają umiejętności matematyczne w różnym wieku. Najważniejszy jest fakt, że pierwsze umiejętności zaczynają się rozwijać już bardzo wcześnie. Umiejętności matematyczne wykorzystujemy i rozwijamy przez całe życie. Już nawet kilkumiesięczne dzieci posługują się nimi. Czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy, gdy używamy umiejętności matematycznych. W jaki sposób wesprzeć dziecko w rozwoju umiejętności matematycznych? Jak pomóc mu w nauce matematyki i tym samym uniknąć późniejszych problemów w nauce szkolnej?
Małe dziecko już w trakcie segregowania zabawek na te, które lubi i te, których nie lubi, korzysta z umiejętności sortowania i klasyfikowania. Podobnie, gdy chce nas poinformować, że potrzebuje więcej jedzenia – korzysta z pierwszych pojęć matematycznych. Rozwój ten można wspierać w trakcie różnorodnych zabaw z wykorzystaniem odpowiednich pomocy dydaktycznych oraz zabawek matematycznych. Należy jednak pamiętać, że ma to być zabawa dydaktyczna, która sprawia, że dzieci się nie nudzą.
Dziecko nie nauczy się umiejętności matematycznych poprzez wyjaśnienia czy tłumaczenie reguł. Musi doświadczyć pewnych procesów osobiście poprzez aktywność twórczą i manipulowanie przedmiotami. Idealną okazją do takiej edukacji matematycznej jest właśnie zabawa.
Co to są umiejętności matematyczne?
Edukacja matematyczna to nie tylko umiejętność liczenia czy znajomość wiedzy matematycznej. To także umiejętności poznawcze, obserwacja, interpretowanie, analizowanie i systematyzowanie danych. Ważnym elementem nauczania matematyki jest rozwiązywanie problemów matematycznych. Jak wspomnieliśmy wyżej, dziecko nie nauczy się matematyki poprzez teorię, a dzięki możliwości poszukiwania, próbowania i popełniania błędów. Daj mu zatem taką możliwość w trakcie zabawy.
Matematyka w przedszkolu – dlaczego warto wspierać rozwój umiejętności matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym?
Wiek przedszkolny, to etap intensywnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego. Jest to czas, gdy dzieci w empiryczny sposób zdobywają umiejętności matematyczne. Dzieje się to poprzez własne doświadczenia. Mamy tu styczność z myśleniem od szczegółu do ogółu. Dziecko pozyskuje wiedzę w sposób doświadczalny po to, by w kolejnym etapie zastępować ją wiedzą sformalizowaną. Co to oznacza w praktyce? Dziecko manipulując różnymi pomocami dydaktycznymi i zabawkami np. figurami geometrycznymi dostrzega różnice między poszczególnymi figurami. Manipulując różnymi trójkątami poznaje właściwości trójkąta.
Dlaczego warto rozwijać umiejętności matematyczne?
- matematyka przydaje się w codziennym życiu (pomiary, opisywanie kształtów, płacenie za zakupy, analizowanie danych liczbowych),
- matematyka jest pomocna w nauce innych przedmiotów (informatyka, technologia, ekonomia, nauki społeczne),
- matematyka rozwija myślenie twórcze i dedukcję,
- matematyka pozwala rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów, stawiania hipotez czy poznawania rzeczywistości.
Dziecko w przedszkolu zdobywa umiejętności matematyczne w zakresie:
- orientacji w zakresie nazywania części ciała i przestrzeni
- klasyfikacji przedmiotów według cech nadrzędnych i podrzędnych
- prostych działaniach arytmetycznych -znajomość liczb i cyfr – porównywanie, porządkowanie, dodawanie i odejmowanie w zakresie 1-10
- ocenie ciężaru przedmiotów i pojemności
- rozumowanie upływu czasu, następstwa zdarzeń oraz znajomość jednostek pomiaru czasu.
Zabawy rozwijające umiejętności matematyczne
Poniżej znajdziesz przykładowe ćwiczenia oraz pomoce dydaktyczne rozwijające umiejętności matematyczne (m.in.: klasyfikowanie, dostrzeganie, odtwarzanie i kontynuowanie rytmów, nauka figur geometrycznych, kolorów czy liczenia).
Ćwiczenia rozwijające umiejętność klasyfikowania
Klasyfikacją nazywamy umiejętność dostrzegania cech wspólnych danych obiektów oraz segregowaniu ich według tej cechy lub cech. W przypadku dzieci, łatwiej zacząć ćwiczenia klasyfikowania od cech, które są widoczne, czyli np. kolor, wielkość oraz kształt. W następnej kolejności dziecko zdobywa umiejętność segregowania według przynależności, miejsca występowania czy zastosowania. Tu mamy do czynienia z segregowaniem ubrań na te, które należą do mamy czy taty. Czy klasyfikowanie zabawek według kolorów. W następnej kolejności dzieci uczą się segregować z uwzględnieniem kilku cech np. duże czerwone piłki.
Przykładowe zadania rozwijające umiejętność klasyfikowania:
- dzieci otrzymują różne przedmioty, ich zadaniem jest nazwanie ich i opisanie ich wyglądu – cech, które są w stanie zauważyć gołym okiem (czerwone auto, brązowy miś, plastikowy widelec, duża piłka)
- zadanie podobne do powyższego, z tym, że w tym przypadku dzieci opisują cechy, których nie widać (auto Dominika, miś do przytulania, widelec do jedzenia, piłka do gry w siatkówkę)
- w kolejnym etapie, dzieci podają cechy wspólne danych przedmiotów (auto i miś to zabawki, piłka i widelec są niebieskie)
- innym zadaniem może być wskazanie takich samych obiektów – np. wyszukanie takich samych klocków czy takich samych samochodzików
- kolejnym zadaniem z klasyfikowania może być znalezienie przedmiotów podobnych do siebie i opisanie w czym są podobne np. dwa misie.
- wykorzystaj koła do sortowania i poproś dzieci o dopasowanie przedmiotów do różnych kategorii np. trójkąty, kwadraty i koła lub przedmioty żółte, zielone i czerwone.
Ćwiczenia dostrzegania, odtwarzania i kontynuowania rymów
Rytmy, czyli umiejętność dostrzegania prawidłowości i koncentrowaniu się na tym, co się powtarza. Zrozumienie rytmów pomaga dziecku w zrozumieniu pewnych pojęć matematycznych czy przewidzieć, co się wydarzy (poczucie bezpieczeństwa).
Jeśli chcesz poćwiczyć z dzieckiem umiejętność odwzorowywania i rozpoznawania rytmów, to polecamy zabawy z wykorzystaniem poniższych zabawek matematycznych. Z ich pomocą dziecko przyswoi sobie te umiejętności w trakcie ciekawej i angażującej zabawy matematycznej.
Pomoce dydaktyczne i zabawki matematyczne
Nauka matematyki – geometria i rozwiązywanie problemów – poziom 2 (dzieci w wieku 4-5 lat)
Ciekawa zabawka matematyczna dla najmłodszych dzieci. Sprawdzi się jako pomoc dydaktyczna do nauki odwzorowywania i rozwiązywanie problemów matematycznych. Z pomocą tej zabawki dzieci nauczą się także rytmów oraz podstaw geometrii.
Okrągłe żetony FunPlay
Kolejna zabawka matematyczna dedykowana jest dla dzieci od 3 roku życia. Jest to kolorowa i ciekawa propozycja, która zachęci dzieci do zabawy, a dodatkowo nauczy odwzorowywania, sortowania, rozpoznawania kolorów czy pojęć liczbowych.
Tęczowe kamyczki – 36 elementów
Tęczowe kamyczki to ciekawa propozycja do nauki odwzorowywania. Ta zabawka matematyczna ma jeszcze inne korzyści: nauczy pojęć liczbowych, sortowania, tworzenia wzorów czy nazywania i rozpoznawania kolorów.
Sensoryczne ogniwa – zestaw 200 elementów
Sensoryczne ogniwa to doskonałej jakości zabawka edukacyjna służąca do łatwiejszego zrozumienia nauki matematyki. Dzieci poprzez zabawę ogniwami dochodzą samodzielnie do takich umiejętności jak odwzorowywanie, rozpoznawanie rytmów, łączenie w pary, segregowanie czy tworzenie wzorów.
Drewniane układanie kształtów
Drewniane układanie kształtów to prosta i estetycznie wykonana zabawka z drewna. Taka pomoc dydaktyczna może być wykorzystana do nauki podstawowych pojęć liczbowych, tworzenia wzorów, sortowania czy nauki rozpoznawania kolorów. Można je wykorzystać do nauki pojęć matematycznych, takich jak geometria, symetria, kąty, ułamki, obwód i pole.
Zestaw 60 klocków geometrycznych
Zestaw 60 klocków geometrycznych może być wykorzystywany do nauki kształtów figur, porównywania, sortowania czy nauki rozpoznawania kolorów.
Zestaw 6 kół do sortowania
Ta prosta i niedroga pomoc dydaktyczna przyda się najmłodszym w nauce sortowania i tworzenia zbiorów. To ciekawa forma nauki sortowania oraz porównywania, która rozwinie także umiejętności matematyczne oraz motorykę małą u dziecka.
Liczbowa układanka
Liczbowa układanka to zestaw składający się z 231 kolorowych patyczków w różnych kolorach i długościach, które w ciekawy i angażujący sposób zachęcą dzieci do poznania podstaw arytmetyki. Liczbowa układanka może być wykorzystywana do nauki podstawowych pojęć liczbowych, porównywania czy nauki rozpoznawania kolorów.
Chcesz zobaczyć więcej zabawek edukacyjnych do nauki matematyki oraz innych pomocy dydaktycznych? Zapraszamy do odwiedzenia sklepu Arante.pl.
Podsumowanie
Dziecko nie zdobywa umiejętności matematycznych poprzez tłumaczenie reguł czy wyjaśnienia. Najlepszym sposobem na edukację matematyczną dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa.Poprzez własne działania, stykanie się z problemami matematycznymi i odkrywanie rozwiązań, dziecko nabiera umiejętności matematycznych. Niepozorne zabawy, organizowane dzieciom w młodzieńczych latach, potrafią skutecznie przygotować malucha na rozpoczęcie nauki szkolnej. Baw się z dzieckiem, przeprowadzaj zabawy matematyczne i miej pewność, że Twoje dziecko jest gotowe na poznawanie tajników królowej nauk – matematyki.
Opracowano na podstawie:
Źródło:
- „Matematyka od przedszkola” Małgorzata Skura i Michał Lisicki
- „Rozwój i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich” Urszula Oszwa