Niezbędnik pracy terapeutycznej - czyli must have każdego logopedy - Blog Arante.pl
+48 32 729 87 11

Ukończyłeś studia i stawiasz pierwsze kroki w pracy logopedy? A może już jesteś logopedą z kilkuletnim stażem,ale masz wrażenie, że ciągle czegoś brakuje w twoim gabinecie? Koniecznie zapoznaj się z naszą propozycją wyposażenia warsztatu logopedycznego !

Higiena to podstawa

Na początek warto zapewnić naszym pacjentom wysoki stopień higieny. Dobór jednorazowych rękawiczek powinien być dobrze przemyślany. Jednorazowe antyalergiczne, nitrynowe rękawice np.

Rękawice jednorazowe nitrylowe SHOWA 7540 zapewnią nam oraz naszym pacjentom bezpieczeństwo oraz komfort pracy. Dodatkowo warto zaopatrzyć się w płyn do dezynfekcji, jeśli używamy narzędzi wielokrotnego użycia np. Preparat do dezynfekcji Aniosyme DD1

Kolejny niezbędny element stanowią szpatułki laryngologiczne. W tym temacie warto zdecydować się na własne upodobania. Drewniane są jednorazowe i nie wymagają dezynfekcji. Ostatnio dużą popularnością cieszą się drewniane szpatułki smakowe np. Szpatułki smakowe PURITAN. Urozmaicają one zajęcia logopedyczne, szczególnie z młodszymi pacjentami, lecz zaraz po nich drugą alternatywę stanowią zapachowe szpatułki plastikowe np. Szpatułka plastykowa flaworyzowana TIC TONG.

Jednak wybierając szpatułki nie wolno zapomnieć o jednej istotnej rzeczy…mianowicie o latarce z uchwytem np. Diagnostyk I – latareczka z uchwytem na szpatułkę.

To rozwiązanie pozwoli nam bez większych problemów zbadać jamę ustną pacjenta. Dość uciążliwe okazuje się trzymanie w jednej ręce latarki, a w drugiej szpatułki.

Po wstępie związanym z kwestią higieny w gabinecie nadszedł czas, by skupić się na niepodważalnym atrybucie każdego logopedy! Oczywiście mamy na myśli lustro. Warto zainwestować w duże np. Lustro logopedyczne MMKOSCIELAK do kupienia TUTAJ.

oraz w małe lusterko z uchwytem, które będzie nieocenioną pomocą przy terapii nosowania otwartego, a ich nieco większa ilość pozwoli nam na komfortową pracę np. podczas zajęć grupowych w przedszkolu.

Będąc już tak sowicie przygotowanym do wstępnych czynności logopedycznych, proponujemy przejść szybkim krokiem do postawienia diagnozy. W tym temacie na początek polecamy tradycyjne kwestionariusze do badania mowy (wraz z kartą do badania mowy) np. B. Zioło oraz Krystyny Bielewicz oraz do badania słuchu fonematycznego np. Elżbiety Szeląg oraz Anety Szymaszek.

Wymienione testy stanowią bazę, w razie potrzeby warto zakupić kwestionariusze o innej specyfice.

Ponadto wraz z rozwojem pracy terapeutycznej, warto zainwestować w profesjonalny program komputerowy np. “Logopedia Pro- pakiet poszerzony”, który umożliwi nam nie tylko postawienie diagnozy, ale również stworzymy m.in bazę danych oraz ulepszymy terapię logopedyczną naszych pacjentów. Oprogramowanie do kupienia TUTAJ.

Zaraz po diagnozie opracowujemy plan terapii. Na początek warto przyjrzeć się połykaniu naszego pacjenta. W tym aspekcie nie może zabraknąć słomek do terapii pozycji oralnej np. Zestaw słomek do TERAPII POZYCJI ORALNEJ TALK TOOLS.

W kolejnym etapie trzeba dokładnie spionizować język pacjenta, tu przyda się niewielkie narzędzie do pionizacji języka np. Narzędzia do pionizacji i lateralizacji przodu języka TALK TOOLS.

Dobrym rozwiązaniem jest również zaproponowanie naszym pacjentom kupna płytki przedsionkowej z kuleczką umieszczoną na drucianym profilu,to pozwoli w przyjemny sposób m.in wyćwiczyć czubek języka,zniwelować nawyk otwartych ust, a w konsekwencji zadbać o prawidłowy zgryz. Polecamy płytkę przedsionkową dr Hinz’a z kuleczką podniebienną.

Pora na ćwiczenia oddechowe, motoryki artykulacyjnej oraz słuchu fonematycznego. Tak naprawdę logopedę ogranicza tylko wyobraźnia! W miarę wolnego czasu wiele pomocy można wykonać samodzielnie, jednak żyjemy w biegu i często jesteśmy zmuszeni kupić gotowe.

Na początek zwróćmy uwagę na pomoce służące do wypracowania prawidłowego toru oddechowego. Ćwiczenia muszą być ciekawe i nie monotonne polecamy spirometr ćwiczeniowy np. TRZY KULKI – spirometr do ćwiczeń oddechowych oraz dmuchawkę “Krokodyl”:

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych to znów większe wyzwanie od poprzedniego. Dzieci często niechętnie chcą ćwiczyć swoje języki, wargi czy podniebienie. Jednak to po stronie logopedy, leży zachęcenie ich do tej ważnej czynności. Zachęcamy, by logopeda zdecydował się na zakup gier planszowych np. “Logopedyczna sakiewka skarbów” , do kupienia TUTAJ.

Dużym plusem tej gry jest to, iż nie tylko wspomoże gimnastykę narządów artykulacyjnych,ale również m.in zadba o rozwój słuchu, dykcji oraz uatrakcyjni terapię niepoprawnie wymawianych głosek. Jednak czasami mimo naprawdę atrakcyjnych pomocy zdarza się, iż np. język dziecka nie jest w stanie podołać stawianym mu w postaci ćwiczeń wyzwaniom. Jest to częsty problem dzieci posiadających niskie napięcie mięśniowe. Warto wówczas stymulować język wibratorem logopedycznym np. Travel kit, do kupieniaTUTAJ.

Na co zwrócić uwagę

Pamiętajmy, iż kupując wibrator logopedyczny musimy ocenić do jakich celów będziemy go używać. Ten przedstawiony obok dobrze nada się do stymulowania języka, policzków, dziąseł czy warg. Natomiast w terapii rotacyzmu polecamy nieco inny np. „Rerek” do kupienia TUTAJ

Po wygimnastykowaniu języka, warg, polików pora rozwinąć bądź usprawnić słuch fonematyczny. Aby ćwiczenia były dla pacjentów atrakcyjne dobrze jest posługiwać się różnego typu grami. Nie zapominając jednocześnie o rozwoju słuchu fizycznego warto posługiwać się różnymi instrumentami muzycznymi. Warto się zaopatrzyć w cały zestaw np. Nino SET1 zestaw instrumentów perkusyjnych

Po wygimnastykowaniu języka, warg, polików pora rozwinąć bądź usprawnić słuch fonematyczny. Aby ćwiczenia były dla pacjentów atrakcyjne dobrze jest posługiwać się różnego typu grami. Nie zapominając jednocześnie o rozwoju słuchu fizycznego warto posługiwać się różnymi instrumentami muzycznymi. Warto się zaopatrzyć w cały zestaw np. Nino SET1 zestaw instrumentów perkusyjnych.
Jest to profesjonalny start również ku rozwoju muzykalności dzieci. Niestety ta pomoc nie należy do najtańszych, ale biorąc pod uwagę szerokie spektrum zastosowania, warto w nią zainwestować.

Na koniec kiedy po ćwiczeniach wstępnych udało się wywołać nieprawidłowo brzmiącą głoskę.

Warto skupić się na pomocach, które pomogą ją zautomatyzować.

Zanim napiszemy o świetnie to tego służących grach planszowych. Zalecamy aby wyposażyć się w “Materiał wyrazowo- obrazkowy” G. Krzysztoszek, M. Piszczek, który nie pozwoli ominąć żadnego etapu utrwalania głoski. Każdy zeszyt odznacza się innym wachlarzem głosek do ćwiczeń. Zachęcamy by w oparciu o ten materiał tworzyć własne gry logopedyczne.

Oczywiście warto uzupełniać ten moment fantastycznymi grami planszowymi opracowanymi przez ekspertów np. “Chrząszcz Szczepan- Pszczółki Tuptusie” , ponieważ gry łączą w sobie: niesamowitą zabawę , naukę ćwiczonej głoski oraz tak ważne stymulowanie myślenia strategicznego, logicznego i przyczynowo-skutkowego. Do kupienia TUTAJ.

Na tym zakończymy. Mamy nadzieję,że przedstawione przez nas propozycje zapewnią początkującemu logopedzie specjalizującemu się w terapii wad wymowy spokojny sen. Natomiast temu nieco bardziej doświadczonemu pozwolą się zainspirować i unowocześnić miejsce pracy.

Zaproponowane produkty są dostępne w większości sklepów internetowych. Zapraszamy też do naszego sklepu www.arante.pl do działu z produktami dla logopedów – sprawdź tutaj.

0 Comments

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 × 4 =

Jak wspierać rozwój percepcji wzrokowej?

W gabinetach logopedycznych, w pracy z dorosłymi i dziećmi, bardzo często wsparcia wymaga również percepcja wzrokowa. Jako funkcja jest warunkiem m. in. czytania i pisania, a to przecież leży w ścisłym kręgu naszych zawodowych zainteresowań. Jak wspierać rozwój percepcji wzrokowej? Jakie ćwiczenia wykonywać?

Głoska [sz] – sposoby na utrwalenie głosek szumiących

Logopeda w swojej pracy bardzo często spotyka się z nieprawidłową, bądź brakiem, właściwej realizacji głosek szeregu szumiącego. Przechodząc przez kolejne etapy pracy terapeutycznej, od momentu pojawienia się dźwięku, do czasu jego utrwalenia w mowie spontanicznej, może minąć naprawdę sporo czasu. Wtedy właśnie szukamy nowych, ciekawych sposobów na utrwalanie głosek w wyrazach, zdaniach, mowie opowieściowej. Jak utrwalić głoski szumiące?

Edukacja emocjonalna – jak nauczyć dziecko rozpoznawać emocje i je nazywać?

Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie własnych emocji może przysporzyć dziecku sporo trudności.  Ważnym etapem rozwoju dziecka jest rozwój emocjonalny. Już na etapie edukacji przedszkolnej powinno się stworzyć odpowiednie warunki do tego, aby dziecko panowało nad własnymi emocjami oraz radziło sobie z rozpoznawaniem emocji innych. Jak nauczyć dziecko rozpoznawać emocje?

Zabawa w kosz skarbów – czy wiesz jak ją zorganizować?

Ciekawą zabawą należąca do zabaw heurystycznych jest kosz skarbów. Kosze zostały wymyślone z myślą o małych dzieciach, które nie potrafią jeszcze chodzić, ale bez problemu utrzymują pozycję siedzącą. Kosze skarbów, to zbiór materiałów, które mają zainteresować dziecko i dostarczyć mu multisensorycznych doznań. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej zabawie i podpowiemy w jaki sposób ją zorganizować. Dowiesz się także co dokładnie można dodać do kosza skarbów.

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym