Deprecated: Required parameter $location follows optional parameter $post_types in /home/aranteblog/public_html/blog/wp-content/plugins/monarch/monarch.php on line 3783
Niezbędnik pracy terapeutycznej - czyli must have każdego logopedy - Blog Arante.pl
+48 32 729 87 11

Ukończyłeś studia i stawiasz pierwsze kroki w pracy logopedy? A może już jesteś logopedą z kilkuletnim stażem,ale masz wrażenie, że ciągle czegoś brakuje w twoim gabinecie? Koniecznie zapoznaj się z naszą propozycją wyposażenia warsztatu logopedycznego !

rekawice

Higiena to podstawa

Na początek warto zapewnić naszym pacjentom wysoki stopień higieny. Dobór jednorazowych rękawiczek powinien być dobrze przemyślany. Jednorazowe antyalergiczne, nitrynowe rękawice np.

Rękawice jednorazowe nitrylowe SHOWA 7540 zapewnią nam oraz naszym pacjentom bezpieczeństwo oraz komfort pracy. Dodatkowo warto preparat do dezynfekcjizaopatrzyć się w płyn do dezynfekcji, jeśli używamy narzędzi wielokrotnego użycia np. Preparat do dezynfekcji Aniosyme DD1

Kolejny niezbędny element stanowią szpatułki laryngologiczne. W tym temacie warto zdecydować się na własne upodobania. Drewniane są jednorazowe i nie wymagają dezynfekcji. szpatulki smakoweOstatnio dużą popularnością cieszą się drewniane szpatułki smakowe np. Szpatułki smakowe PURITAN. Urozmaicają one zajęcia logopedyczne, szczególnie z młodszymi pacjentami, lecz zaraz po nich drugą alternatywę stanowią zapachowe szpatułki plastikowe np. Szpatułka plastykowa flaworyzowana TIC TONGszpatulki zapachowe.

Jednak wybierając szpatułki nie wolno zapomnieć o jednej istotnej rzeczy…mianowicie o latarce z uchwytem np. Diagnostyk I – latareczka z uchwytem na szpatułkę.

diagnostyk latarkaTo rozwiązanie pozwoli nam bez większych problemów zbadać jamę ustną pacjenta. Dość uciążliwe okazuje się trzymanie w jednej ręce latarki, a w drugiej szpatułki.

Po wstępie związanym z kwestią higieny w gabinecie nadszedł czas, by skupić się na niepodważalnym atrybucie każdego logopedy! Oczywiście mamy na myśli lustro. Warto zainwestować w duże np. Lustro logopedyczne MMKOSCIELAK do kupienia TUTAJ.lustro duze

oraz w małe lusterko z uchwytem, które będzie nieocenioną pomocą przy terapii nosowania otwartego, a ich nieco większa ilość pozwoli nam na komfortową pracę np. podczas zajęć grupowych w przedszkolu.

lustra maleBędąc już tak sowicie przygotowanym do wstępnych czynności logopedycznych, proponujemy przejść szybkim krokiem do postawienia diagnozy. W tym temacie na początek polecamy tradycyjne kwestionariusze do badania mowy (wraz z kartą do badania mowy) np. B. Zioło oraz Krystyny Bielewiczkwestionariusz do badania mowy oraz do badania słuchu fonematycznego np. Elżbiety Szeląg oraz Anety Szymaszek.

test do badania sluchuWymienione testy stanowią bazę, w razie potrzeby warto zakupić kwestionariusze o innej specyfice.

Ponadto wraz z rozwojem pracy terapeutycznej, warto zainwestować w profesjonalny program komputerowy np. “Logopedia Pro- pakiet poszerzony”, który umożliwi nam nie tylko postawienie diagnozy, ale również stworzymy m.in bazę danych oraz ulepszymy terapię logopedyczną naszych pacjentów. Oprogramowanie do kupienia TUTAJ.logopedia program

Zaraz po diagnozie opracowujemy plan terapii. Na początek warto przyjrzeć się połykaniu naszego pacjenta. W tym aspekcie nie może zabraknąć słomek do terapii pozycji oralnej np. Zestaw słomek do TERAPII POZYCJI ORALNEJ TALK TOOLS.

slomki terapia oralnaW kolejnym etapie trzeba dokładnie spionizować język pacjenta, tu przyda się niewielkie narzędzie do pionizacji języka np. Narzędzia do pionizacji i lateralizacji przodu języka TALK TOOLS.

Dobrym rozwiązaniem jest również narzedzie do pionizacjizaproponowanie naszym pacjentom kupna płytki przedsionkowej z kuleczką umieszczoną na drucianym profilu,to pozwoli w przyjemny sposób m.in wyćwiczyć czubek języka,zniwelować nawyk otwartych ust, a w konsekwencji zadbać o prawidłowy zgryz. Polecamy płytkę przedsionkową dr Hinz’a z kuleczką podniebienną.

plytka przedsionkowaPora na ćwiczenia oddechowe, motoryki artykulacyjnej oraz słuchu fonematycznego. Tak naprawdę logopedę ogranicza tylko wyobraźnia! W miarę wolnego czasu wiele pomocy można wykonać samodzielnie, jednak żyjemy w biegu i często jesteśmy zmuszeni kupić gotowe.

Na początek zwróćmy uwagę na pomoce służące do wypracowania prawidłowego toru oddechowego. Ćwiczenia muszą być ciekawe i nie monotonne polecamy spirometr ćwiczeniowy np. TRZY KULKI – spirometr do ćwiczeń oddechowych oraz dmuchawkę “Krokodyl”:dmuchajka krokodyl

spirometr

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych to znów większe wyzwanie od poprzedniego. Dzieci często niechętnie chcą ćwiczyć swoje języki, wargi czy podniebienie. Jednak to po stronie logopedy, leży zachęcenie ich do tej ważnej czynności. Zachęcamy, by logopeda zdecydował się na zakup gier planszowych np. “Logopedyczna sakiewka skarbów” , do kupienia TUTAJ. gra sakiewka

Dużym plusem tej gry jest to, iż nie tylko wspomoże gimnastykę narządów artykulacyjnych,ale również m.in zadba o rozwój słuchu, dykcji oraz uatrakcyjni terapię niepoprawnie wymawianych głosek. Jednak czasami mimo naprawdę atrakcyjnych pomocy zdarza się, iż np. język dziecka nie jest w stanie podołać stawianym mu w postaci ćwiczeń wyzwaniom. Jest to częsty problem dzieci posiadających niskie napięcie mięśniowe. Warto wówczas stymulować język wibratorem logopedycznym np. Travel kit, do kupieniaTUTAJ.

wibrator 1Na co zwrócić uwagę

Pamiętajmy, iż kupując wibrator logopedyczny musimy ocenić do jakich celów będziemy go używać. Ten przedstawiony obok dobrze nada się do stymulowania języka, policzków, dziąseł czy warg. Natomiast w terapii rotacyzmu polecamy nieco inny np. „Rerek” do kupienia TUTAJ

Po wygimnastykowaniu języka, warg, wibrator rerekpolików pora rozwinąć bądź usprawnić słuch fonematyczny. Aby ćwiczenia były dla pacjentów atrakcyjne dobrze jest posługiwać się różnego typu grami. Nie zapominając jednocześnie o rozwoju słuchu fizycznego warto posługiwać się różnymi instrumentami muzycznymi. Warto się zaopatrzyć w cały zestaw np. Nino SET1 zestaw instrumentów perkusyjnych

instrumentyPo wygimnastykowaniu języka, warg, polików pora rozwinąć bądź usprawnić słuch fonematyczny. Aby ćwiczenia były dla pacjentów atrakcyjne dobrze jest posługiwać się różnego typu grami. Nie zapominając jednocześnie o rozwoju słuchu fizycznego warto posługiwać się różnymi instrumentami muzycznymi. Warto się zaopatrzyć w cały zestaw np. Nino SET1 zestaw instrumentów perkusyjnych.
Jest to profesjonalny start również ku rozwoju muzykalności dzieci. Niestety ta pomoc nie należy do najtańszych, ale biorąc pod uwagę szerokie spektrum zastosowania, warto w nią zainwestować.

Na koniec kiedy po ćwiczeniach wstępnych udało się wywołać material wyrazowo obrazkowynieprawidłowo brzmiącą głoskę.

Warto skupić się na pomocach, które pomogą ją zautomatyzować.

Zanim napiszemy o świetnie to tego służących grach planszowych. Zalecamy aby wyposażyć się w “Materiał wyrazowo- obrazkowy” G. Krzysztoszek, M. Piszczek, który nie pozwoli ominąć żadnego etapu utrwalania głoski. Każdy zeszyt odznacza się innym wachlarzem głosek do ćwiczeń. Zachęcamy by w oparciu o ten materiał tworzyć własne gry logopedyczne.

gra chrzaszcz

Oczywiście warto uzupełniać ten moment fantastycznymi grami planszowymi opracowanymi przez ekspertów np. “Chrząszcz Szczepan- Pszczółki Tuptusie” , ponieważ gry łączą w sobie: niesamowitą zabawę , naukę ćwiczonej głoski oraz tak ważne stymulowanie myślenia strategicznego, logicznego i przyczynowo-skutkowego. Do kupienia TUTAJ.

Na tym zakończymy. Mamy nadzieję,że przedstawione przez nas propozycje zapewnią początkującemu logopedzie specjalizującemu się w terapii wad wymowy spokojny sen. Natomiast temu nieco bardziej doświadczonemu pozwolą się zainspirować i unowocześnić miejsce pracy.

Zaproponowane produkty są dostępne w większości sklepów internetowych. Zapraszamy też do naszego sklepu www.arante.pl do działu z produktami dla logopedów – sprawdź tutaj.

0 Comments

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 − 5 =

Nauczyciel poleca: 5 pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem z ASD

Jako nauczyciel wiem, że poszukiwanie nowych, ciekawych i funkcjonalnych pomocy dydaktycznych, terapeutycznych jest nieodłącznym elementem pracy pedagoga. Szczególnie trudne jest to w przypadku pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W swojej dotychczasowej pracy, miałam możliwość pracować z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych, w tym z pracy z uczniem z ASD. Z tymi dziećmi pracuję od kilkunastu lat i dlatego chcę Ci polecić pomoce, które według mnie sprawią, że praca z dziećmi z ASD będzie bardziej efektywna.

9 pomysłów na zabawy rozwijające zmysł dotyku. Te pomoce terapeutyczne wykonasz własnoręcznie.

Mamy dla Ciebie 9 pomysłów na codzienne czynności i zabawy rozwijające zmysł dotyku. Którą z nich wybierasz?

Zmysł dotyku a rozwój dziecka

Twoje dziecko nie lubi przytulać się, mimo iż nie dzieje mu się żadna krzywda?
Nieswojo czuje się w zatłoczonych miejscach, mimo iż jest ze znanymi mu osobami?
A może denerwują go niektóre ubrania, a nie ma uczulenia na żadne materiały, lub nie lubi bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi, złości się, gdy się ubrudzi…?
Te oraz wiele innych nieadekwatnych do sytuacji zachowań, wywołanych błędnym zinterpretowaniem informacji dostarczonych przez zmysł dotyku, może być objawem nadwrażliwości dotykowej.

Poranny krąg – wielozmysłowe poznawanie świata

Dzisiaj kilka słów o edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnych, o sposobie wprowadzania ich w świat przyrody, pór roku. Mówiąc o edukacji, nasuwają się pytania: czy edukacja w tym zakresie powinna ograniczać się do teorii? Czy dzieci powinno usadzać się w ławkach z książkami, czy przed tablicami multimedialnymi, aby tak poznawały świat? Odpowiedź tutaj jest jedna. Nie. Zobacz w jaki sposób uczyć dziecko z niepełnosprawnością intelektualną o otaczającym nas świecie.

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym