Pomoce edukacyjne - dlaczego Montessori? - Blog Arante.pl
+48 32 729 87 11

 Pomoce edukacyjne – dlaczego Montessori?

Nie da się ukryć, że metoda nauczania opracowana przez Marię Montessori ciągle zyskuje na popularności. Jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe przedszkola czy szkoły, realizujące założenia pedagogiki Montessori. Rynek oferuje też coraz więcej materiałów edukacyjnych, które stanowią inspirację do poznawania świata. Skąd ta popularność? Dlaczego Montessori?

„Czego dziecko nie jest w stanie samo zrobić, musimy mu to dokładnie pokazać. Nie możemy dawać zbytecznej pomocy, ale też nie zaniechamy tej koniecznej.

Pädagogische Leitsätze. Aus Schriften und Vortragen, Maria Montessoris, „Montessori-Werkbrief”

Każde dziecko jest inne

Jedną z zasad pedagogiki Montessori jest uświadomienie sobie, że każde dziecko jest odmienne i rozwija się w swoim własnym tempie. To samo dotyczy pozyskiwania nowych umiejętności. Według M. Montessori, dzieci nabywają nowe umiejętności w sprzyjającym momencie. Zauważenie lub przegapienie tego momentu może być kluczowe dla rozwoju danych umiejętności. Jeśli zignorujemy idealny moment np. na zapoznanie się z cyframi, to późniejsza nauka będzie dużo trudniejsza.

 

Stawiamy na samodzielność

Myślą przewodnią pedagogiki Montessori, stały się słowa wypowiedziane przez jednego z uczniów M. Montessori, brzmiały one „pozwól mi zrobić to samemu”. Słowa te były inspiracją i wskazówką do stworzenia metody Montessori. Maria Montessori dostrzegła wielką potrzebę dzieci do nauki poprzez własną aktywność, pracę i spontaniczne działanie. Dlatego w swojej metodzie stawiała na samodzielność, pozwalała dzieciom we własnym zakresie wybierać te zajęcia, które je interesowały. Obserwując dzieci, stworzyła materiały, których celem było wsparcie i rozwój potencjału dziecka w każdej dziedzinie: społecznej, emocjonalnej, fizycznej czy intelektualnej.

 

Rola rodzica/nauczyciela

Podstawowym zadaniem rodzica czy nauczyciela jest zachęcanie dziecka do poznawania świata oraz wiara w jego umiejętności. Nie interweniujemy w działania dziecka, jeśli nie jest to konieczne. Stawiamy na obserwację. Dziecko nauczy się dzięki temu wiary we własne możliwości. Poczucie, że podejmowane działania są skuteczne i udają się dziecku, przełoży się na lepsze efekty w rozwoju i chęć do dalszej pracy.

Rolą nauczyciela czy rodzica jest również stworzenie odpowiedniego otoczenia oraz zapewnienie materiałów, niezbędnych do optymalnego rozwoju. Mówiąc o odpowiednim otoczeniu mamy na myśli uporządkowane, proste i przyjemne dla dziecka otoczenie, w którym maluch będzie mógł poruszać się według własnych zasad. W takim otoczeniu trzeba zadbać o odpowiednie materiały, dzięki którym maluch będzie miał możliwość odkrywania świata i rozwoju.

 

Pedagogika Montessori:

rozwija samodzielność i uczy wiary we własne możliwości. Nie trzeba nakłaniać dzieci do poznawania świata. One same chcą poznawać i doświadczać i robią to we własnym, naturalnym tempie;

daje opiekunowi możliwość obserwacji, a to prowadzi do poznania świata dziecka. Obserwacja pozwala być przewodnikiem i zauważać przeszkody, jakie stoją dziecku na drodze rozwoju;

uczy szacunku do siebie, innych oraz wykształca szacunek do porządku i pracy;

rozwija koncentrację, logiczne myślenie, pamięć;

daje możliwość samokontroli. Nauka następuje poprzez działanie i korektę własnych błędów. Dziecko ma możliwość sprawdzenia, co zrobiło źle i poprawienia tego;

uczy współpracy i współdziałania (wyklucza rywalizację i współzawodnictwo);

rozwija intelektualne predyspozycje, bazuje na ciekawości dziecka wobec otaczającego go świata, na chęci doświadczania i odkrywania. Dziecko podejmuje tylko te działania, na które jest gotowe, nie ma przymuszania;

uczy pracy w ciszy.

 

Ważnym aspektem pedagogiki Montessori są pomoce edukacyjne, zwane Materiałem Montessori

Podstawowe korzyści pomocy Montessori:

– zachęcają dziecko do nauki poprzez działanie;

rozwijają kreatywne myślenie, motorykę oraz angażują zmysły;

– działają na zasadzie izolacji bodźca – dziecko w jednym momencie powinno rozwijać jedną umiejętność;

– wyróżnia je prosta forma oraz estetyka wykonania;

– umożliwiają stopniowanie trudności wykonywanych czynności;

– dają możliwość samokontroli. Dziecko ma możliwość samodzielnego sprawdzenia poprawności wykonanego zadania;

– są dostosowane do potrzeb dziecka.

 

Sprawdź wybrane pomoce Montessori

 

Karty z liczbami 1-9000

Montessori Duże karty z liczbami 1-9000Montessori Duże karty z liczbami 1-9000

Głównym celem tej pomocy jest zapoznanie dzieci z dodawaniem i odejmowaniem. Ten estetycznie i profesjonalnie wykonany materiał Montessori to element tzw. złotego materiału, który rozwija w dziecku umiejętność przeliczania pełnymi dziesiątkami i setkami. Za jego pomocą dziecko uświadomi sobie kolejność liczb w ciągu liczbowym (rosnącym lub malejącym) a także pozna relacje pomiędzy liczbą a symbolem. Materiał świetnie sprawdzi się w edukacji domowej opartej na metodyce M. Montessori, przedszkolu oraz szkole.

https://www.arante.pl/montessori-duze-karty-z-liczbami-1-9000.html


Trójkąty konstrukcyjne

Montessori Trójkąty Konstrukcyjne

Trójkąty konstrukcyjne to kolejny sprzymierzeniec dziecka, który wprowadzi go w świat matematycznych doznań. Z tą pomocą, geometria płaska nie będzie dziecku obca. Dziecko, poprzez pracę z różnymi trójkątami, poznaje ich kształty, a także porównuje i bada możliwości łączenia trójkątów w inne kształty. Takie działanie prowadzi do zapoznania się z pojęciami geometrycznymi, takimi jak: kwadraty, prostokąty czy sześciokąty.

Trójkąty konstrukcyjne znajdziesz tu:

https://www.arante.pl/trojkaty-konstrukcyjne.html


Puszki szmerowe

Montessori puszki szmeroweMontessori Puszki Dźwiękowe

Inną ciekawą pomocą Montessori są puszki szmerowe, nazywane też puszkami dźwiękowymi. Głównym zadaniem puszek szmerowych jest rozwój percepcji słuchowej. Dziecko ma możliwość wykonywania ćwiczeń polegających na rozpoznaniu dźwięków, łączeniu ich w pary czy zapamiętywaniu i rozróżnianiu. Zabawy z puszkami szmerowymi wpływają również korzystnie na rozwój pamięci słuchowej.

Puszki szmerowe dostępne są w naszym sklepie:
https://www.arante.pl/puszki-szmerowe.html


Tabliczki sensoryczne

Montessori tabliczki sensoryczne

Tym razem propozycja z kategorii pomocy rozwijających zmysł dotyku. Tabliczki sensoryczne sprawdzą się idealnie w trakcie terapii zaburzeń Integracji Sensorycznej, ale nie tylko. Z ich pomocą dziecko rozwinie motorykę małą, uwrażliwi swoje paluszki na dotyk oraz rozwinie swoje zdolności porównywania. Zadaniem dziecka jest odnalezienie tabliczek o identycznej szorstkości. Takie ćwiczenie z powodzeniem może stanowić wstęp do dalszych ćwiczeń, w których wykorzystuje się rozróżnianie szorstkości. Mowa tu o pracy z cyframi szorstkimi.

Zestaw tabliczek sensorycznych do kupienia w sklepie Arante.pl:

https://www.arante.pl/tabliczki-sensoryczne-zestaw.html


Kolorowe tabliczki

Montessori kolorowe tabliczkiMontessori kolorowe tabliczki

Dzieci kochają kolory, to one stymulują ich zmysły i wpływają na to jak postrzegają świat. Nasza kolejna propozycja pomoże wprowadzić dziecko w świat barw i kolorów. Kolorowe tabliczki nauczą dziecko gradacji kolorystycznej oraz rozwiną zasób słów o podstawowe kolory. Kolorowe deseczki osadzone są w drewnianych listwach, aby dziecko mogło łatwo je trzymać. Taki sposób wykończenia pozwala dodatkowo ćwiczyć chwyt pęsetowy, czyli chwyt przedmiotu pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym. Umiejętność ta z pewnością przyda się podczas nauki pisania.

Kolorowe tabliczki znajdziesz poniżej:

https://www.arante.pl/kolorowe-tabliczki-nr-2.html


Więcej pomocy Montessori znajdziesz w naszym sklepie. Sprawdź!


Podsumowanie

Może nie czujesz potrzeby realizowania założeń Marii Montessori w 100% i trzymania się kurczowo wszelkich zasad. Pamiętaj jednak, że każda czynność mająca na celu rozwój dziecka, jest działaniem pozytywnym. Efekty takiego działania docenisz w przyszłości. Dlatego pozwól dziecku korzystać z pomocy edukacyjnych, tym bardziej, jeśli mają one wpływ na rozwinięcie koordynacji wzrokowo-ruchowej, naukę cierpliwości czy rozwój zdolności manualnych.

Zobacz również:

O tym jak kształtować umiejętności matematyczne dziecka, poczytasz na naszym blogu: https://blog.arante.pl/montessori-ksztaltowanie-umiejentnosci-dziecka/

 

Opracowano na podstawie:

– „Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka” M. Miksza
–  strony Stowarzyszenia Oświatowego Montessori
– „Montessori w pigułce” Urszula Jaszczuk

Odkrywamy zalety zabawy heurystycznej

Dzieci od urodzenia są małymi odkrywcami. Interesuje je wszystko, co je otacza. Lubią odkrywać, eksperymentować, poznawać, testować i badać nowe przedmioty i aktywności. Wszystko to robią naturalnie i nie trzeba ich do tego nawet przekonywać. Naturalna ciekawość świata drzemie w każdym dziecku. To ona pozwala mu poszerzać wiedzę i zdobywać nowe umiejętności. Jakie zabawy powinno się proponować dziecku, aby wykorzystać jego naturalne predyspozycje i wrodzoną ciekawość?

Klocki dla dzieci – czy zabawa klockami ma sens?

Dzieci uwielbiają zabawy klockami. Klocki należą również do najchętniej kupowanych zabawek. Czy zabawa klockami to tylko sposób na ciekawe spędzanie wolnego czasu i zabicie nudy? Sprawdź czy warto kupować klocki i zachęcać dziecko do zabawy nimi.

Jak nauczyć dziecko poprawnie gryźć i żuć?

Nauka gryzienia i żucia ma kluczowe znaczenie w rozwoju karmienia, ma również bardzo duży wpływ na rozwój mowy oraz prawidłową artykulację. Czy wiesz w jaki sposób nauczyć dziecko poprawnie gryźć i żuć?

18 pomysłów na prezent dla dziecka w wieku od 6 miesięcy do 2 lat. Co wybrać?

Wybór zabawki dla dziecka nie jest prostą sprawą. Wie o tym każdy, kto chociaż raz zmierzył się z tym zadaniem. Trudności może przysporzyć już sam pomysł na prezent, a jeśli do tego dodać jeszcze ograniczony budżet, to stajemy przed niemałym wyzwaniem.
Jaki prezent wybrać dla dziecka w wieku od 6 miesięcy do 2 lat? Na co się zdecydować, żeby dziecko skorzystało z zabawki, a rodzic nie zbankrutował?

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym