+48 32 729 87 11

Dzisiaj kilka słów o edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, o sposobie wprowadzania ich w świat przyrody, pór roku. Mówiąc o edukacji, nasuwają się pytania: czy edukacja w tym zakresie powinna ograniczać się do teorii? Czy dzieci powinno usadzać się w ławkach z książkami, czy przed tablicami multimedialnymi, aby tak poznawały świat? Odpowiedź tutaj jest jedna. Nie.

10Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, czy z autyzmem powinny doświadczać świat poprzez zmysły, a skoro tak, to powinny mieć możliwość: dotknąć, poczuć, powąchać, zasmakować, wsłuchać się, czy zobaczyć to, co je otacza. W jaki sposób w takim razie uczyć dzieci o świecie? Naprzeciw wychodzą tutaj zajęcia „Porannego Kręgu” opracowane przez niemiecką terapeutkę Hedwig Abel, która pracując z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie chciała pokazać im otaczający ich świat poprzez doświadczanie go. Warto tutaj także wspomnieć Polaka Jacka Kielina, który spisał i wydał książkę o metodzie Porannego Kręgu.

 

CO ZNAJDZIESZ W TYM ARTYKULE?

Czym jest Poranny Krąg?

czym jest poranny krąg

Poranny Krąg to rodzaj zajęć grupowych, które przez polisensoryczne stymulowanie dziecka niepełnosprawnego, mają pomóc mu poznać przyrodę i zachodzące w ciągu roku w niej zmiany.

 

Jaki jest cel zajęć Porannego Kręgu?

7

Nadrzędnymi celami zajęć są po pierwsze, nawiązanie pozytywnego kontaktu prowadzącego zajęcia  z dzieckiem i dziecka z jego rówieśnikami. Po drugie, budowanie poczucia bezpieczeństwa, zaufania, a przez to radości, zadowolenia.

Osiągnąć to można m.in. dzięki:

  • wprowadzeniu powtarzalności

Każda pora roku ma przypisany określony: kolor, smak, żywioł, dźwięki, zapach, czy samogłoskę. Powtarza się także schemat zajęć, czy czas, gdy są prowadzone;

  • sposobowi prowadzenia zajęć

Prowadzący ma tak prowadzić zajęcia, by dobrze kojarzyły się dzieciom. W tym celu powinien być uśmiechnięty, spokojny. Powinien dawać dzieciom czas na wykonanie czynności, powinien motywować do poznania, nie przymuszać, w końcu powinien modyfikować tak zajęcia (pamiętając o zasadach, które są stałe w danej porze roku), by były zawsze przystępne dla każdego dziecka.

Drugorzędnym, ale równie ważnym celem zajęć jest stymulacja zmysłów: wzroku, dotyku, smaku, węchu, słuchu. To wielozmysłowe doświadczanie świata pozwala dziecku stale rozwijać się, ponieważ dzięki takiej stymulacji dziecko z niepełnosprawnością najlepiej poznaje i odczuwa to, co je otacza.

Zajęcia te ponadto: pozwalają rozwijać aktywność własną dziecka oraz wpływają na rozwój komunikacji (szeroko pojętej) przez dostarczanie różnych bodźców.

9

Co stanowi podstawę Porannego kręgu?

Metoda Porannego Kręgu jest ściśle związana z przyrodą, ze zmianami, które w ciągu roku zachodzą. Poprzez kontakt wielozmysłowy z elementami związanymi z daną pora roku, np.: wiosną z: ziemią, kwiatami, odgłosami ptaków, itp., latem z: muszelkami, piaskiem, ogniem, itp., jesienią z: podmuchem powietrza, miodem, lawendą, darami jesieni, itp. I zimą z: lodem, bielą, miętą, itp., dziecko może poznać, doświadczyć otaczającego świata. Bowiem w edukacji dzieci niepełnosprawnych, czy dzieci z autyzmem bardzo ważne jest poznawanie świata za pomocą zmysłów.

Należy także pamiętać o tym, że doświadczanie przyrody jest z kolei pretekstem do tworzenia relacji między prowadzącym a dzieckiem i dzieckiem a jego rówieśnikami.

Jakie są zasady prowadzenia Porannego Kręgu?

  1. Prowadzący zajęcia musi wcześniej przygotować salę, miejsce, w którym będą prowadzone zajęcia w oparciu o daną porę roku. Miejsce to powinno tak być udekorowane, by wszystko tam znajdujące się, symbolizowało daną porę roku (propozycje, które można wykorzystać, znajdują się w scenariuszach na daną porę roku). Dzięki temu wprowadzany jest odpowiedni klimat.
  2. Dzieci siedzą w kręgu zwrócone twarzą do siebie.
  3. Nauczyciel dba o atmosferę w trakcie zajęć. Tak je prowadzi, tak moduluje głosem, takie tempo narzuca, by dzieci czuły się bezpiecznie, dobrze.
  4. Nauczyciel wykonuje ćwiczenia, czynności razem z dziećmi. Wspiera je, motywuje.
  5. Dzieci wykonują określone zadania po kolei, dzięki czemu uczą się cierpliwości.
  6. Wszystkie zajęcia oparte są o zasadę powtarzalności. Dana pora roku narzuca określony: smak, kolor, zapach, żywioł… Powtarzają się także etapy zajęć typu: zapalenie komina zapachowego na początku, powitanie z dziećmi, czy pożegnanie.
  7. Elementy przypisane do danej pory roku, nie mogą zmieniać się. Nie można ich także mieszać.

 

POBIERZ PLAKAT Z ZASADAMI

 

Jakie są podstawowe symbole, przypisane do danej pory roku?

Prowadząc Poranny Krąg, należy zawsze pamiętać o tym, że podstawą jest otaczająca przyroda i pory roku z nią związane.

Zmieniające się pory roku z kolei są źródłem określonych symboli (poniżej wymienione), które dostarczają dziecku wielozmysłowych doznań.

 

Wiosna:

  1. Żywioł: ziemia
  2. Kolor: zielony
  3. Smak: cytryna z cukrem
  4. Zapach: cytryna
  5. Instrument: bęben
  6. Samogłoska: O
  7. Rekwizyt: zielona chusta, wstążki, zielona piłka, kwiaty np.: tulipany, krokusy, motyle, ptaki, owady, ilustracje związane z wiosną, trawa, rzeżucha w doniczce, itp.

Lato:

  1. Żywioł: ogień
  2. Kolor: czerwony
  3. Smak: dżem z wiśni
  4. Zapach: róża
  5. Instrument: grzechotki
  6. Samogłoska: I
  7. Rekwizyt: czerwona chusta, wstążki, czerwona piłka, piasek, muszelki, świeczka, ilustracje związane z wiosną, itp.

Jesień:

  1. Żywioł: powietrze
  2. Kolor: żółty
  3. Smak: miód
  4. Zapach: lawenda
  5. Instrument: dzwonki rurowe
  6. Samogłoska: E
  7. Rekwizyt: żółta chusta, wstążki, żółta piłka, kolorowe liście, woda w spryskiwaczu, misce, szyszki, kasztany, żołędzie, jarzębina, ilustracje związane z wiosną, itp.

Zima:

  1. Żywioł: woda
  2. Kolor: biały, błękitny
  3. Smak: mięta
  4. Zapach: mięta
  5. Instrument: trójkąt lub dzwoneczki
  6. Samogłoska: A
  7. Rekwizyt: biała, błękitna chusta, wstążki, biała lub błękitna piłka, lód, ilustracje związane z wiosną, futerko, folia malarska, karmnik, wata, itp.

 

Symbole w metodzie Porannego Kręgu

Pracując z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie, czy z dziećmi z autyzmem warto wyjść poza ramy standardowej stolikowej nauki. Warto tak zaaranżować zajęcia, by dziecko mogło dotknąć, spróbować, powąchać, zagnieść, przelać, zobaczyć, poszukać, itp. Bowiem stymulując dziecko wielozmysłowo, jesteśmy w stanie najlepiej wprowadzić go w świat przyrody.

Dla zainteresowanych poniżej linki polecajki do kilku pomocy, które mogą nie tylko uatrakcyjnić zajęcia Porannego Kręgu, ale przede wszystkim dostarczyć polisensorycznych bodźców.

Więcej pomocy do pracy znajdziesz w sklepie Arante.pl

Sprawdź w arante.pl

 

Autor:

Dorota Kośkiewicz

Wieloletnia nauczycielka języka polskiego, oligofrenopedagog, surdopedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pasjonatka nauki przez zabawę.

 

 

 

 

 

 

Jak wspierać rozwój dziecka?

Dzieci uwielbiają poznawać nieznane. Interesuje je wszystko, co je otacza. Uwielbiają gry i zabawy, są to formy aktywności, w których chętnie uczestniczą. To właśnie przez zabawy i różne ćwiczenia wykonywane wspólnie z rodzicem czy opiekunem mogą się rozwijać. Jak zatem wspierać rozwój dziecka? Przede wszystkim tak, aby był to proces przyjemny zarówno dla dziecka, rodzica, nauczyciela…

Zabawki Montessori? Dlaczego Montessori?

 Nie da się ukryć, że metoda nauczania opracowana przez Marię Montessori ciągle zyskuje na popularności. Jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe przedszkola czy szkoły, realizujące założenia pedagogiki Montessori. Rynek oferuje też coraz więcej materiałów edukacyjnych, które stanowią inspirację do poznawania świata. Skąd ta popularność? Dlaczego Montessori? Dlaczego warto wybrać zabawki Montessori?

Kiedy zabrać dziecko do logopedy?

Jeśli zauważasz, że Twoje dziecko wyraźnie odbiega od poziomu rówieśników, lub wykazuje zachowania, które budzą Twój niepokój, to najlepiej skonsultuj to ze specjalistą. W tym wypadku lepiej wykazać się nadgorliwością i spać spokojnie, niż podejść do problemu lekceważąco i niepotrzebnie opóźnić terapię.

Jak wspierać rozwój mowy dziecka?

Mowa jest niezwykle ważną umiejętnością w życiu, gdyż stanowi podstawę komunikacji. Umiejętność poprawnego mówienia wpływa na całokształt rozwoju dziecka i późniejsze powodzenia w szkole. Niestety osoby z wadami wymowy stają się często przedmiotem drwin i pośmiewiska wśród rówieśników. Warto zatem przyjrzeć się temu, czy dziecko rozwija się poprawnie w tym zakresie.
Mowa, to również narzędzie do przekazywania uczuć, myśli czy nawiązywania kontaktów społecznych. Jak zadbać o to, by mowa dziecka rozwijała się prawidłowo?

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym