+48 32 729 87 11

Dlaczego tak trudno wspierać dzieci, które się złoszczą? Wyrażanie złości przez dzieci nie jest społecznie akceptowane. Bardzo często, mylnie, zakłada się, że złoszczące się dziecko to efekt złego wychowania, nieprawidłowo stawianych granic przez rodziców. Natomiast sami rodzice odbierają złość dziecka jako coś przeciwko nim. Dodajmy do tego fakt, że złość jest to emocja, którą łatwo się „zarazić” i mieszanka wybuchowa gotowa. Co pomaga dzieciom wrócić do równowagi? Trudne emocje u dzieci – jak sobie z nimi radzić?. 

moje emocje - drewniane tabliczki do nauki emocjiJako dorośli chcielibyśmy znać sposoby radzenia sobie z dziecięcą złością w takim sensie, by mieć narzędzia niezbędne do tego, aby tej złości się pozbyć. Kierując się takimi oczekiwaniami łatwo wysunąć stwierdzenie, że metody proponowane przez psychologów „nie działają”. Faktycznie może być tak, że coś nie zadziała w taki sposób, w jaki chcielibyśmy, żeby działało (zazwyczaj by dziecko jak najszybciej się uspokoiło).

Zatem nie do końca jest to kwestia niewłaściwych metod, a bardziej nierealistycznych oczekiwań.

 

Dziecko się złości – jak pomóc mu wrócić do równowagi?

 

  • ✅ Spokojny rodzic, do którego dziecko może się dostroić
  • ✅ Akceptacja i nazwanie złości
  • ✅ Zapewnienie bezpieczeństwa
  • ✅ Powstrzymanie się od oceny i niewspierających komunikatów
  • ✅ Zadanie sobie pytania: „Czy to, co robię, wspiera dziecko?”
  • ✅ Rozładowywanie napięcia przez ciało (tupanie, krzyczenie, bicie poduszki, przepychanie ściany)

nauka o emocjach - emocje, które odczuwam - ludziki

 

Po co nam złość?

Złość jest nam niezbędna do przeżycia i warto traktować ją jako komunikat, sygnał alarmowy, który wymaga uwagi.

Daje nam energię do działania, ochrony tego, co dla nas ważne.

Zamiast więc szukać odpowiedzi na pytanie: Co robić, by dziecko się nie złościło?, trzeba sobie zadać pytanie: Dlaczego się złości, o co mu chodzi, o co, ważnego dla siebie, próbuje zadbać?

Bo każde zachowanie dziecka ma sens, ale nie jest łatwo ten sens odnaleźć, kiedy nie wiemy gdzie szukać.

 

 

Jak wspierać dzieci, kiedy się złoszczą?

 

Trudno jest nawiązać kontakt z dzieckiem, które aktualnie odczuwa złość.

Prowadząc konsultacje dla rodziców często opowiadam o tym, że mówienie do dziecka w tym momencie jest jak mówienie do niego w innym języku. Nie jest to więc dobry moment na to, by z nim rozmawiać o tym, co się dzieje. Mózg nie uczy się niczego nowego, kiedy jest w stanie walki czy ucieczki. Z tego też powodu zdanie: „Posiedź tu i przemyśl swoje zachowanie.” nie ma większego sensu, bo dzieci są skupione na przetrwaniu, a nie analizowaniu swojego postępowania. W tym momencie dzieci najbardziej potrzebują obok rodziców (lub innych dorosłych), którzy będą je wspierać w przeżywaniu złości.

moje emocje - złość - jak wspierać dziecko

Wyróżniamy dwa sposoby wspierania dzieci: na gorąco (gdy są pod wpływem złości) i na zimno (na co dzień, by wspierać rozwój umiejętności niezbędnych do regulacji emocji). Najwięcej mamy do zrobienia w tej drugiej opcji, ale trzeba pamiętać, że, na widoczne efekty, trzeba będzie poczekać.

 

 

Wsparcie „na gorąco”:

  • Bycie obok (izolowanie dziecka, które się złości, przez zamykanie go w pokoju, nie jest dobrym pomysłem)
  • Zarażanie spokojem (żeby było to możliwe trzeba nauczyć się własnych sposobów regulacji emocji)
  • Zapewnienie bezpieczeństwa
  • Stworzenie przestrzeni dla wyrażenia złości (im bardziej chcemy, by dziecko przestało krzyczeć, tym mniej mamy dla niego empatii i tym dłużej może ta złość potrwać)

 

 Jak wspierać dziecko w regulacji emocji - wsparcie na gorąco

 

Wsparcie „na zimno”:

  • Komunikowanie swoich granic językiem osobistym
    (chcę, nie chcę, nie podoba mi się, to dla mnie ważne, nie zgadzam się, lubię, nie lubię)
  • Ćwiczenie sposobów wyrażania złości
    (wydmuchiwanie jej, zgniatanie kartki, rzucanie pluszakami, wytupanie złości, bicie w poduszkę, słuchanie muzyki, krzyczenie w poduszkę itd.)
  • Rozładowywanie napięcia na bieżąco
    (siłowanki, masażyki, kontakt fizyczny, zabawy „start-stop”, malowanie farbami, przelewanie wody, przesypywanie piasku, domowe tory przeszkód, taniec)

Jak wspierać dziecko w regulacji emocji - wsparcie na zimno

👉Szukając odpowiedzi na pytanie: „Jak wspierać dzieci, by w przyszłości, lepiej radziły sobie ze złością?” należałoby myśleć o celach długoterminowych.

 

❌Skupiając się na tym co tu i teraz, skupiamy się na tym, by jak najszybciej rozwiązać problem, by sytuacja kryzysowa się skończyła. Sięga się wtedy po takie metody jak: odwracanie uwagi dziecka, karanie, straszenie, negocjacje, uleganie. Te metody nie sprzyjają rozwojowi umiejętności niezbędnych do lepszego regulowania emocji.

 

✅Zachęcam do tego, aby temat emocji był obecny w waszym domu każdego dnia. Rozmawiajcie o tym, co czujecie, dlaczego czujecie i dlaczego zareagowaliście tak, a nie inaczej.

Wiem, że często trudno jest się do tego zabrać, brakuje słów, wydaje się to mało naturalne i właściwie nie wiadomo od czego zacząć.

 

W takich sytuacjach z pomocą przychodzą kolorowe książki, gry i wyklejanki – właśnie w temacie emocji.

To świetny pomysł na spędzanie czasu z dzieckiem, a dodatkowo rozwój umiejętności niezbędnych do tego, aby (w przyszłości) dziecko lepiej radziło sobie z własnymi emocjami

(potrafiąc je nazwać, rozpoznać we własnym ciele i wyrażając je tak, aby nie ranić przy tym innych).

Tuby sensoryczne Wyraź swoje uczucia

Trudne emocje u dzieci – czy zabawa pomaga?

Przez zabawę dzieci uczą się:

  • 🧡 rozpoznawać emocje u innych
  • 🧡 nazywać emocje
  • 🧡 rozpoznawać emocje we własnym ciele
  • 🧡 strategii pomocnych w przypadku trudnych emocji
  • 🧡 że emocje to coś normalnego i nie warto ich ukrywać
  • 🧡 rozmawiać o emocjach

 

 

5 propozycji zabaw, wspierających naukę umiejętności radzenia sobie ze złością

 

  • Relaksacja

Pomysł na relaksację dla dzieci przedszkolnych i w wieku wczesnoszkolnym. Kładziemy się wygodnie na podłodze (najlepiej poduszki pod głowę), przygaszone światło, włączamy muzykę relaksacyjną i leżąc puszczamy duuuużo baniek. Głęboko oddychamy i obserwujemy jak banki rozbijają się o nasze ciała. Staramy się baniek nie rozbijać rączkami ani nóżkami.

 

  • Ćwiczenie umiejętności hamowania

Umawiamy się z dzieckiem na tajemne hasło, np. stokrotka czy autobus. Następnie robimy maksymalnie 3 bańki i wypowiadamy różne słowa. W tym czasie dziecko obserwuje bańki, a gdy usłyszy „tajemne hasło” może rozbić jedną.

 

  • Zabawa start-stop

Wydrukujcie (lub narysujcie) i wytnijcie  auta oraz znaki „stop” (czerwone kółko) oraz „jedź” (zielone kółko). Auta pokoloruj i doczep do nich sznurek. Do znaków doklej słomki lub patyki. Auta kładziemy na podłodze, w różnych miejscach pokoju. Dziecko wybiera jedno auto i zakłada je na szyję. Zabawa polega na tym, że rodzic jest operatorem znaków. Kiedy znak „START” jest w górze, wtedy dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Kiedy znak „STOP” jest w górze, wtedy dziecko staje w bezruchu. W między czasie dziecko może zmieniać auta, którymi „jeździ”. Warto również odwrócić rolę i przekazać dziecku znaki.

 

  • Kołyska

Rodzic siada w siadzie rozkrocznym (nogi szeroko) a dziecko siada w środku. Następnie rodzic przytula dziecko, przesuwa nogi bliżej niego i kołysze je na boki. Ten sposób sprawdza się u niektórych dzieci będących w dużej złości i pomaga im się uspokoić.

 

  • Cicho-głośno

Wybierzcie jeden przedmiot, który będziecie chować. Jest to inna odmiana zabawy w ciepło – zimno. Jedna osoba chowa zabawkę. a w tym czasie druga zamyka oczy. Zadanie polega na tym, by odnaleźć ukrytą zabawkę. Gdy osoba szukająca zbliża się do miejsca, gdzie schowany jest przedmiot, wtedy druga osoba szybko uderza lub tupie w podłogę. Im dalej osoba szukająca odchodzi od zabawki, tym wolniejsze jest uderzanie/tupanie. Uwaga! W tej zabawie nie wolno nic mówić.

 

Pomoce do nauki o emocjach znajdziecie w sklepie Arante.pl

Sprawdź w arante.pl

 

Autor:

PAULINA PAWŁOWSKA

Jestem psychologiem pracującym z dziećmi, nastolatkami i rodzicami. Moja praca to słuchanie wspieranie i rodziców w wychowaniu. Daje narzędzia, które ułatwiają rodzicielstwo i uczę komunikacji opartej na wzajemnym szacunku. Na instagramie prowadzę profil psychoedukacyjny dla rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi.

Recenzja programu „Śmiało do szkoły!”

„Śmiało do szkoły! Program zapobiegający trudnościom w nauce czytania, pisania i liczenia” wydawnictwa Nowa Era jest to zestaw narzędzi wspierających nauczycieli i terapeutów w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania, pisania i liczenia u przyszłych...

Recenzja programu edukacyjnego „Moc emocji”

Recenzja programu „Moc emocji" po wykorzystaniu do pracy z dziećmi z z dysfunkcją słuchu Program edukacyjny „Moc emocji" wykorzystywałam do pracy z dziećmi w wieku 8-11 lat. Były to osoby z uszkodzeniem słuchu w stopniu umiarkowanym i znacznym, a także głębokim....

co na dzień dziecka

Co na dzień dziecka - 7 pomysłów na inteligentny prezent dla Twojego Dziecka   Przyjemność i nauka w jednym. W tym roku podaruj dziecku coś, co nie tylko zagwarantuje mu świetną zabawę, ale pozwoli też rozwinąć nowe umiejętności.   Zamiast kupować mu kolejną...

Praca nauczyciela

Powody dla których podjąłem pracę nauczyciela W ostatnim czasie praca nauczyciela stał się tematem publicznych dyskusji, debat i opinii. Postanowiliśmy oddać głos nauczycielom, aby poznać ich punkt widzenia. Na profilu fb Arante.pl - Nowoczesna edukacja i terapia w...
Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym