+48 32 729 87 11

Typowe problemy uczniów i jak im zaradzić?

Typowe problemy uczniówCoraz bardziej rośnie świadomość zarówno rodziców, jak i nauczycieli w kontekście trudności rozwojowych z jakimi przychodzi się borykać najmłodszym. Podpowiemy w jaki sposób można nad nimi pracować.

Najczęstsze problemy szkolne

Kilka najbardziej popularnych kłopotów z nauką określa się jednym mianem dysleksji. Dzieci, które na nią cierpią nie rozróżniają niektórych dźwięków, ani kształtów, przez co nie potrafią właściwie zapisać słyszanego wyrazu. Robią bardzo dużo błędów ortograficznych i często ich pismo jest trudne do rozczytania.

Dysleksja – w wąskim tego słowa znaczeniu jest to przypadłość dotycząca samej nauki czytania. Dyslektycy mają problem z rozróżnianiem podobnie wyglądających liter np. b, p, d, przestawiają sylaby, czytają tylko początek wyrazu, resztę zgadują itp.

Dysgrafia – dzieci, które na nią cierpią nie lubią rysować, szybko męczą się przy pisaniu. Ich litery są niekształtne, nie mieszczą się w liniach. Często bywają przestawione w wyrazie.
Dysortografia – w jej wyniku dziecko nie jest w stanie pisać bez błędów ortograficznych, pomimo znajomości podstawowych zasad pisowni. Wiele trudności przysparzają mu dwuznaki: sz, cz, dz, rz.
Dyskalkulia – jest to dysfunkcja obejmująca obszar arytmetyki. Osoby nią dotknięte mają problem z rozróżnianiem cyfr, zapisywaniem ich. Często nie potrafią myśleć abstrakcyjnie, wykonywać podstawowych działań matematycznych, czy wyciągać wniosków.
Problemy z koncentracją – aktualnie wiele dzieci nie potrafi wysiedzieć w miejscu przez 45 minut lekcji. Nie są w stanie skupić swojej uwagi na jednym zadaniu, są rozkojarzone i impulsywne.
Zaburzenia emocjonalne – dotyczą trudności z wyrażaniem takich emocji jak gniew, złość, lęk, czy smutek. Jedne z nich prowadzą do tego, że dziecko zamyka się w sobie, inne wrogo nastawiają do otoczenia. Wszystkie jednak utrudniają naukę.

Jak sobie radzić?

Nad niwelowaniem trudności należy zacząć pracę jak tylko postawiona zostanie diagnoza. Dzieci z dysfunkcjami wymagają szczególnej uwagi i na pewno dodatkowego czasu spędzonego nad lekcjami w domu. Dobre efekty mogą dawać korepetycje, a także terapie dedykowane konkretnym problemom.

Bardzo fajnym rozwiązaniem są programy komputerowe, z których korzystają nauczyciele, a także rodzice. Są to gry, zadania animowane, ćwiczenia filmowe, karty pracy przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców w zależności od wieku i rodzaju dysfunkcji z jaką się zmagają. Mają one niezwykle atrakcyjną formę, a dorosłym pozwala monitorować postępy, które robi uczeń.

Dla dzieci 10 + z trudnościami z czytaniem, pisaniem i koncentracją: https://www.arante.pl/eduboty.html.
Dla dzieci w wieku 5-9 lat z dyskalkulią: https://www.arante.pl/eduterapeutica-dyskalkulia.html.
Dla dzieci 5-9 lat z trudnościami z czytaniem i pisaniem: https://www.arante.pl/eduterapeutica-dysleksja.html.
Dla dzieci 7-10 lat z dysleksją, dysgrafią, dysortografią lub dyskalkulią: https://www.arante.pl/eduterapeutica-specjalne-potrzeby-edukacyjne-1-3.html.
Dla uczniów klas IV-VIII z powyższymi problemami: https://www.arante.pl/eduterapeutica-specjalne-potrzeby-edukacyjne.html.
Materiały wspomagające diagnozę dysleksji https://www.arante.pl/edusensus-dysleksja-pro.html.
Materiały do rozpoznania dyskalkulii oraz wspierania terapii https://www.arante.pl/edusensus-matswiat-terapia-pedagogiczna-pro.html.
Materiały wspierające naukę matematyki w klasach I-III: https://www.arante.pl/mtalent-matematyka-i.html.
Program do poprawy percepcji wzrokowej: https://www.arante.pl/mtalent-percepcja-wzrokowa.html.
Dla dzieci 5-11 lat z trudnościami w nauce: https://www.arante.pl/mtalent-trudnosci-w-pisaniu.html.
Program do ćwiczeń koncentracji, uwagi, kojarzenia, zapamiętywania: https://www.arante.pl/akademia-umyslu-wersja-edukacyjna-uczen.html.
Seria gier dla dzieci 5-9 lat, wspomagająca skuteczną naukę: https://www.arante.pl/akademia-umyslu-junior-wersja-edukacyjna.html.

Programy można używać w zarówno w placówkach jak również gabinetach logopedycznych i terapeutycznych. W zależności od potrzeb można dobrać oprogramowanie do danej dysfunkcji. Praca produktami, nawet dla osoby, która nie miała z nimi styczności, nie będzie problemem. Zostały dopracowane w najmniejszych szczegółach, tak by dziecko wykonywało odpowiednie ćwiczenia.

Problemy szkolne należy rozwiązywać jak najszybciej. Wykorzystując specjalistyczne programy można łatwiej i w sposób przyjemny dla dziecka pracować nad rozwiązaniem tego typu problemów u dzieci.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fifteen − ten =

Trudny uczeń – komunikacja z uczniem i jego rodzicami

Żyjemy w czasach, w których to nie rodzice, ale właśnie nauczyciele spędzają z dziećmi najwięcej czasu. To od ich czujności zależy bardzo wiele. Tymczasem nie każdy nauczyciel stojący u progu kariery potrafi radzić sobie z trudnymi przypadkami, jakich nie brak...

Jak sprawić by na Twojej lekcji z biologii uczniowie marzyli by dzwonek był później?

(Nie)zwykła lekcja biologii Nudne, zwyczajne i bez życia – tak można powiedzieć o lekcjach, z których uczniowie mało co wynoszą i z których najchętniej by uciekli. Nauczyciele złoszczą się, że na ich zajęciach jest szum lub wręcz przeciwnie, panuje głucha cisza....

Konkurs dla nauczycieli

Typowe problemy uczniów i jak im zaradzić?

Coraz bardziej rośnie świadomość zarówno rodziców, jak i nauczycieli w kontekście trudności rozwojowych z jakimi przychodzi się borykać najmłodszym. Podpowiemy w jaki sposób można nad nimi pracować.

Jak sprawić by na Twojej lekcji z matematyki uczniowie marzyli by dzwonek był później?

Jak sprawić by na Twojej lekcji z matematyki uczniowie marzyli by dzwonek był później?   Matma jest ekstra! Pokaż swoim uczniom, że królowa nauk to fantastyczna towarzyszka zabaw.   Ciekawe lekcje Nie masz pomysłu jak zainteresować swoich uczniów matematyką?...
Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym