Deprecated: Required parameter $location follows optional parameter $post_types in /home/aranteblog/public_html/blog/wp-content/plugins/monarch/monarch.php on line 3783
Typowe problemy uczniów i jak im zaradzić? - Blog Arante.pl
+48 32 729 87 11

Typowe problemy uczniów i jak im zaradzić?

Typowe problemy uczniówCoraz bardziej rośnie świadomość zarówno rodziców, jak i nauczycieli w kontekście trudności rozwojowych z jakimi przychodzi się borykać najmłodszym. Podpowiemy w jaki sposób można nad nimi pracować.

Najczęstsze problemy szkolne

Kilka najbardziej popularnych kłopotów z nauką określa się jednym mianem dysleksji. Dzieci, które na nią cierpią nie rozróżniają niektórych dźwięków, ani kształtów, przez co nie potrafią właściwie zapisać słyszanego wyrazu. Robią bardzo dużo błędów ortograficznych i często ich pismo jest trudne do rozczytania.

Dysleksja – w wąskim tego słowa znaczeniu jest to przypadłość dotycząca samej nauki czytania. Dyslektycy mają problem z rozróżnianiem podobnie wyglądających liter np. b, p, d, przestawiają sylaby, czytają tylko początek wyrazu, resztę zgadują itp.

Dysgrafia – dzieci, które na nią cierpią nie lubią rysować, szybko męczą się przy pisaniu. Ich litery są niekształtne, nie mieszczą się w liniach. Często bywają przestawione w wyrazie.
Dysortografia – w jej wyniku dziecko nie jest w stanie pisać bez błędów ortograficznych, pomimo znajomości podstawowych zasad pisowni. Wiele trudności przysparzają mu dwuznaki: sz, cz, dz, rz.
Dyskalkulia – jest to dysfunkcja obejmująca obszar arytmetyki. Osoby nią dotknięte mają problem z rozróżnianiem cyfr, zapisywaniem ich. Często nie potrafią myśleć abstrakcyjnie, wykonywać podstawowych działań matematycznych, czy wyciągać wniosków.
Problemy z koncentracją – aktualnie wiele dzieci nie potrafi wysiedzieć w miejscu przez 45 minut lekcji. Nie są w stanie skupić swojej uwagi na jednym zadaniu, są rozkojarzone i impulsywne.
Zaburzenia emocjonalne – dotyczą trudności z wyrażaniem takich emocji jak gniew, złość, lęk, czy smutek. Jedne z nich prowadzą do tego, że dziecko zamyka się w sobie, inne wrogo nastawiają do otoczenia. Wszystkie jednak utrudniają naukę.

Jak sobie radzić?

Nad niwelowaniem trudności należy zacząć pracę jak tylko postawiona zostanie diagnoza. Dzieci z dysfunkcjami wymagają szczególnej uwagi i na pewno dodatkowego czasu spędzonego nad lekcjami w domu. Dobre efekty mogą dawać korepetycje, a także terapie dedykowane konkretnym problemom.

Bardzo fajnym rozwiązaniem są programy komputerowe, z których korzystają nauczyciele, a także rodzice. Są to gry, zadania animowane, ćwiczenia filmowe, karty pracy przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców w zależności od wieku i rodzaju dysfunkcji z jaką się zmagają. Mają one niezwykle atrakcyjną formę, a dorosłym pozwala monitorować postępy, które robi uczeń.

Dla dzieci 10 + z trudnościami z czytaniem, pisaniem i koncentracją: https://www.arante.pl/eduboty.html.
Dla dzieci w wieku 5-9 lat z dyskalkulią: https://www.arante.pl/eduterapeutica-dyskalkulia.html.
Dla dzieci 5-9 lat z trudnościami z czytaniem i pisaniem: https://www.arante.pl/eduterapeutica-dysleksja.html.
Dla dzieci 7-10 lat z dysleksją, dysgrafią, dysortografią lub dyskalkulią: https://www.arante.pl/eduterapeutica-specjalne-potrzeby-edukacyjne-1-3.html.
Dla uczniów klas IV-VIII z powyższymi problemami: https://www.arante.pl/eduterapeutica-specjalne-potrzeby-edukacyjne.html.
Materiały wspomagające diagnozę dysleksji https://www.arante.pl/edusensus-dysleksja-pro.html.
Materiały do rozpoznania dyskalkulii oraz wspierania terapii https://www.arante.pl/edusensus-matswiat-terapia-pedagogiczna-pro.html.
Materiały wspierające naukę matematyki w klasach I-III: https://www.arante.pl/mtalent-matematyka-i.html.
Program do poprawy percepcji wzrokowej: https://www.arante.pl/mtalent-percepcja-wzrokowa.html.
Dla dzieci 5-11 lat z trudnościami w nauce: https://www.arante.pl/mtalent-trudnosci-w-pisaniu.html.
Program do ćwiczeń koncentracji, uwagi, kojarzenia, zapamiętywania: https://www.arante.pl/akademia-umyslu-wersja-edukacyjna-uczen.html.
Seria gier dla dzieci 5-9 lat, wspomagająca skuteczną naukę: https://www.arante.pl/akademia-umyslu-junior-wersja-edukacyjna.html.

Programy można używać w zarówno w placówkach jak również gabinetach logopedycznych i terapeutycznych. W zależności od potrzeb można dobrać oprogramowanie do danej dysfunkcji. Praca produktami, nawet dla osoby, która nie miała z nimi styczności, nie będzie problemem. Zostały dopracowane w najmniejszych szczegółach, tak by dziecko wykonywało odpowiednie ćwiczenia.

Problemy szkolne należy rozwiązywać jak najszybciej. Wykorzystując specjalistyczne programy można łatwiej i w sposób przyjemny dla dziecka pracować nad rozwiązaniem tego typu problemów u dzieci.

0 Comments

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 + 17 =

Nauczyciel poleca: 5 pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem z ASD

Jako nauczyciel wiem, że poszukiwanie nowych, ciekawych i funkcjonalnych pomocy dydaktycznych, terapeutycznych jest nieodłącznym elementem pracy pedagoga. Szczególnie trudne jest to w przypadku pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W swojej dotychczasowej pracy, miałam możliwość pracować z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych, w tym z pracy z uczniem z ASD. Z tymi dziećmi pracuję od kilkunastu lat i dlatego chcę Ci polecić pomoce, które według mnie sprawią, że praca z dziećmi z ASD będzie bardziej efektywna.

9 pomysłów na zabawy rozwijające zmysł dotyku. Te pomoce terapeutyczne wykonasz własnoręcznie.

Mamy dla Ciebie 9 pomysłów na codzienne czynności i zabawy rozwijające zmysł dotyku. Którą z nich wybierasz?

Zmysł dotyku a rozwój dziecka

Twoje dziecko nie lubi przytulać się, mimo iż nie dzieje mu się żadna krzywda?
Nieswojo czuje się w zatłoczonych miejscach, mimo iż jest ze znanymi mu osobami?
A może denerwują go niektóre ubrania, a nie ma uczulenia na żadne materiały, lub nie lubi bawić się różnego rodzaju masami plastycznymi, złości się, gdy się ubrudzi…?
Te oraz wiele innych nieadekwatnych do sytuacji zachowań, wywołanych błędnym zinterpretowaniem informacji dostarczonych przez zmysł dotyku, może być objawem nadwrażliwości dotykowej.

Poranny krąg – wielozmysłowe poznawanie świata

Dzisiaj kilka słów o edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnych, o sposobie wprowadzania ich w świat przyrody, pór roku. Mówiąc o edukacji, nasuwają się pytania: czy edukacja w tym zakresie powinna ograniczać się do teorii? Czy dzieci powinno usadzać się w ławkach z książkami, czy przed tablicami multimedialnymi, aby tak poznawały świat? Odpowiedź tutaj jest jedna. Nie. Zobacz w jaki sposób uczyć dziecko z niepełnosprawnością intelektualną o otaczającym nas świecie.

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym