Typowe problemy uczniów i jak im zaradzić?
Coraz bardziej rośnie świadomość zarówno rodziców, jak i nauczycieli w kontekście trudności rozwojowych z jakimi przychodzi się borykać najmłodszym. Podpowiemy w jaki sposób można nad nimi pracować.
Najczęstsze problemy szkolne
Kilka najbardziej popularnych kłopotów z nauką określa się jednym mianem dysleksji. Dzieci, które na nią cierpią nie rozróżniają niektórych dźwięków, ani kształtów, przez co nie potrafią właściwie zapisać słyszanego wyrazu. Robią bardzo dużo błędów ortograficznych i często ich pismo jest trudne do rozczytania.
Dysleksja – w wąskim tego słowa znaczeniu jest to przypadłość dotycząca samej nauki czytania. Dyslektycy mają problem z rozróżnianiem podobnie wyglądających liter np. b, p, d, przestawiają sylaby, czytają tylko początek wyrazu, resztę zgadują itp.
Dysgrafia – dzieci, które na nią cierpią nie lubią rysować, szybko męczą się przy pisaniu. Ich litery są niekształtne, nie mieszczą się w liniach. Często bywają przestawione w wyrazie.
Dysortografia – w jej wyniku dziecko nie jest w stanie pisać bez błędów ortograficznych, pomimo znajomości podstawowych zasad pisowni. Wiele trudności przysparzają mu dwuznaki: sz, cz, dz, rz.
Dyskalkulia – jest to dysfunkcja obejmująca obszar arytmetyki. Osoby nią dotknięte mają problem z rozróżnianiem cyfr, zapisywaniem ich. Często nie potrafią myśleć abstrakcyjnie, wykonywać podstawowych działań matematycznych, czy wyciągać wniosków.
Problemy z koncentracją – aktualnie wiele dzieci nie potrafi wysiedzieć w miejscu przez 45 minut lekcji. Nie są w stanie skupić swojej uwagi na jednym zadaniu, są rozkojarzone i impulsywne.
Zaburzenia emocjonalne – dotyczą trudności z wyrażaniem takich emocji jak gniew, złość, lęk, czy smutek. Jedne z nich prowadzą do tego, że dziecko zamyka się w sobie, inne wrogo nastawiają do otoczenia. Wszystkie jednak utrudniają naukę.
Jak sobie radzić?
Nad niwelowaniem trudności należy zacząć pracę jak tylko postawiona zostanie diagnoza. Dzieci z dysfunkcjami wymagają szczególnej uwagi i na pewno dodatkowego czasu spędzonego nad lekcjami w domu. Dobre efekty mogą dawać korepetycje, a także terapie dedykowane konkretnym problemom.
Bardzo fajnym rozwiązaniem są programy komputerowe, z których korzystają nauczyciele, a także rodzice. Są to gry, zadania animowane, ćwiczenia filmowe, karty pracy przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców w zależności od wieku i rodzaju dysfunkcji z jaką się zmagają. Mają one niezwykle atrakcyjną formę, a dorosłym pozwala monitorować postępy, które robi uczeń.
Dla dzieci 10 + z trudnościami z czytaniem, pisaniem i koncentracją: https://www.arante.pl/eduboty.html.
Dla dzieci w wieku 5-9 lat z dyskalkulią: https://www.arante.pl/eduterapeutica-dyskalkulia.html.
Dla dzieci 5-9 lat z trudnościami z czytaniem i pisaniem: https://www.arante.pl/eduterapeutica-dysleksja.html.
Dla dzieci 7-10 lat z dysleksją, dysgrafią, dysortografią lub dyskalkulią: https://www.arante.pl/eduterapeutica-specjalne-potrzeby-edukacyjne-1-3.html.
Dla uczniów klas IV-VIII z powyższymi problemami: https://www.arante.pl/eduterapeutica-specjalne-potrzeby-edukacyjne.html.
Materiały wspomagające diagnozę dysleksji https://www.arante.pl/edusensus-dysleksja-pro.html.
Materiały do rozpoznania dyskalkulii oraz wspierania terapii https://www.arante.pl/edusensus-matswiat-terapia-pedagogiczna-pro.html.
Materiały wspierające naukę matematyki w klasach I-III: https://www.arante.pl/mtalent-matematyka-i.html.
Program do poprawy percepcji wzrokowej: https://www.arante.pl/mtalent-percepcja-wzrokowa.html.
Dla dzieci 5-11 lat z trudnościami w nauce: https://www.arante.pl/mtalent-trudnosci-w-pisaniu.html.
Program do ćwiczeń koncentracji, uwagi, kojarzenia, zapamiętywania: https://www.arante.pl/akademia-umyslu-wersja-edukacyjna-uczen.html.
Seria gier dla dzieci 5-9 lat, wspomagająca skuteczną naukę: https://www.arante.pl/akademia-umyslu-junior-wersja-edukacyjna.html.
Programy można używać w zarówno w placówkach jak również gabinetach logopedycznych i terapeutycznych. W zależności od potrzeb można dobrać oprogramowanie do danej dysfunkcji. Praca produktami, nawet dla osoby, która nie miała z nimi styczności, nie będzie problemem. Zostały dopracowane w najmniejszych szczegółach, tak by dziecko wykonywało odpowiednie ćwiczenia.
Problemy szkolne należy rozwiązywać jak najszybciej. Wykorzystując specjalistyczne programy można łatwiej i w sposób przyjemny dla dziecka pracować nad rozwiązaniem tego typu problemów u dzieci.
0 Comments