+48 32 729 87 11

Sprawdź 5 argumentów, dzięki którym rozpoczniesz ćwiczenia już dziś!

Kategoryzacja to proces poznawczy, umiejętność polegająca na dostrzeganiu cech wspólnych i różnych. Co dają ćwiczenia kategoryzacji? Sprawdź!

Co to jest kategoryzacja?

 

Kategoryzacja to proces poznawczy, umiejętność polegająca na dostrzeganiu cech wspólnych i różnych dla danych przedmiotów, zjawisk czy osób. Proces ten odbywa się zawsze według jakiejś zasady. Kategoryzowanie pozwala aktywować zarówno lewą (różnice) jak i prawą (podobieństwa) półkulę mózgu. Do najprostszych kategoryzacji należy podział według kolorów czy kształtów. Dostrzeganie różnych cech przedmiotów i pogrupowanie ich wymaga już większych umiejętności.

 

Co dają ćwiczenia umiejętności kategoryzowania?

 

  1. Dzieci zdobędą umiejętność łączenia przedmiotów na podstawie cech wspólnych i różnicujących.
  2. Kategoryzacja ułatwi poznawanie świata w oparciu o określone reguły – dzieci odkrywają porządek istniejący w świecie, nauczą się, że istnieją zasady w odniesieniu do przedmiotów, obrazków czy elementów językowych.
  3. Dzięki kategoryzacji dziecko poznaje reguły społeczne i językowe, czyli ważne elementy prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
  4. Rozwój umiejętności kategoryzacji przekłada się na rozwój inteligencji. Oprócz tego, jest też wyznacznikiem stopnia jej sprawności.
  5. Ciekawy sposób na wszechstronny rozwój, m.in.: logicznego myślenia, reguł społecznych, koncentracji oraz analizy wzrokowej.

ćwiczenia kategoryzacji - dlaczego warto?

 

Dla kogo są ćwiczenia kategoryzacji?

 

Zabawy polegające na kategoryzacji są ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu dla każdego dziecka. Wystarczy popatrzyć na powyższe korzyści takich ćwiczeń. Ćwiczenia umiejętności kategoryzowania możesz stosować także w pracy z dziećmi z zaburzeniami takimi jak:

– Autyzm,
– zespół Aspergera,
– alalia,
– afazja,
– opóźniony rozwój mowy,
– dysleksja.

 

Jak można ćwiczyć kategoryzacje:

 

Do ćwiczeń umiejętności kategoryzacji polecamy nasze 4 zestawy. Każdy z nich składa się z wielu elementów z twardej tektury, które zapewnią długie godziny zabawy w grupowanie i poszukiwanie cech wspólnych i różnicujących.

Z zestawów mogą korzystać zarówno specjaliści pracujący na co dzień z dziećmi (logopedzi, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, nauczyciele), jak i rodzice.

Kategoryzacja atematyczna wzory

Kategoryzacje atematyczne wzory

Kategoryzacje atematyczne wzory

 

 

Kategoryzacja atematyczna figury

Kategoryzacje atematyczne figury

Kategoryzacje atematyczne figury

Kategoryzacja tematyczna rzeczowniki etap 1

Kategoryzacje tematyczne rzeczowniki etap 1

Kategoryzacje tematyczne – rzeczowniki – 1 etap

 

Kategoryzacja tematyczna rzeczowniki etap 2

Kategoryzacje tematyczne rzeczowniki etap 2

Kategoryzacje Tematyczne – rzeczowniki – etap 2

 

obserwuj nas na

Narzędzia do pionizacji i lateralizacji czubka języka

Do prawidłowego żucia niezbędne są ruchy boczne – lateralne języka, a do prawidłowego połykania i artykulacji głosek niezbędne jest uzyskanie prawidłowej pionizacji języka, a więc wklejenia jego masy w podniebienie. Terapię logopedyczną w wyćwiczeniu tych ruchów mogą wesprzeć narzędzia do pionizacji i lateralizacji czubka języka Talk Tools. Zobacz w jaki sposób wykorzystać narzędzia do pionizacji i lateralizacji języka w terapii logopedycznej.

Jak uzyskać dofinansowanie z PFRON na zakup oprogramowania i sprzętu dla niepełnosprawnych w 2024?

W dzisiejszych czasach dostęp do nowoczesnych technologii i możliwość swobodnego poruszania się stanowią fundament uczestnictwa w życiu społecznym. Dla osób niepełnosprawnych te aspekty mogą jednak stanowić znaczące bariery, ograniczając ich aktywność zawodową, edukacyjną oraz społeczną. Dofinansowanie oferowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) ma na celu zniwelowanie tych przeszkód, ułatwiając osobom z niepełnosprawnościami dostęp do narzędzi, które są kluczowe dla ich niezależności i integracji. Jak uzyskać dofinansowanie z PFRON na zakup oprogramowania i sprzętu dla niepełnosprawnych w 2024?

Nauczyciel poleca: 5 pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem z ASD

Jako nauczyciel wiem, że poszukiwanie nowych, ciekawych i funkcjonalnych pomocy dydaktycznych, terapeutycznych jest nieodłącznym elementem pracy pedagoga. Szczególnie trudne jest to w przypadku pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W swojej dotychczasowej pracy, miałam możliwość pracować z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych, w tym z pracy z uczniem z ASD. Z tymi dziećmi pracuję od kilkunastu lat i dlatego chcę Ci polecić pomoce, które według mnie sprawią, że praca z dziećmi z ASD będzie bardziej efektywna.

Najpopularniejsze pomoce logopedyczne – TOP 10

Po jakie pomoce do terapii logopedycznej najczęściej sięgali Klienci sklepu Arante.pl w 2022 roku? Byliśmy ciekawi jakie było Wasze TOP 10, więc przeanalizowaliśmy sprzedaż i oto mamy zwycięzców.

Poniżej znajdziesz pomoce logopedyczne, które najczęściej wybieraliście.

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym