Deprecated: Required parameter $location follows optional parameter $post_types in /home/aranteblog/public_html/blog/wp-content/plugins/monarch/monarch.php on line 3783
Czy wiesz dlaczego warto rozwijać umiejętność kategoryzowania? - Blog Arante.pl
+48 32 729 87 11

Sprawdź 5 argumentów, dzięki którym rozpoczniesz ćwiczenia już dziś!

Kategoryzacja to proces poznawczy, umiejętność polegająca na dostrzeganiu cech wspólnych i różnych. Co dają ćwiczenia kategoryzacji? Sprawdź!

Co to jest kategoryzacja?

 

Kategoryzacja to proces poznawczy, umiejętność polegająca na dostrzeganiu cech wspólnych i różnych dla danych przedmiotów, zjawisk czy osób. Proces ten odbywa się zawsze według jakiejś zasady. Kategoryzowanie pozwala aktywować zarówno lewą (różnice) jak i prawą (podobieństwa) półkulę mózgu. Do najprostszych kategoryzacji należy podział według kolorów czy kształtów. Dostrzeganie różnych cech przedmiotów i pogrupowanie ich wymaga już większych umiejętności.

 

Co dają ćwiczenia umiejętności kategoryzowania?

 

  1. Dzieci zdobędą umiejętność łączenia przedmiotów na podstawie cech wspólnych i różnicujących.
  2. Kategoryzacja ułatwi poznawanie świata w oparciu o określone reguły – dzieci odkrywają porządek istniejący w świecie, nauczą się, że istnieją zasady w odniesieniu do przedmiotów, obrazków czy elementów językowych.
  3. Dzięki kategoryzacji dziecko poznaje reguły społeczne i językowe, czyli ważne elementy prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
  4. Rozwój umiejętności kategoryzacji przekłada się na rozwój inteligencji. Oprócz tego, jest też wyznacznikiem stopnia jej sprawności.
  5. Ciekawy sposób na wszechstronny rozwój, m.in.: logicznego myślenia, reguł społecznych, koncentracji oraz analizy wzrokowej.

ćwiczenia kategoryzacji - dlaczego warto?

 

Dla kogo są ćwiczenia kategoryzacji?

 

Zabawy polegające na kategoryzacji są ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu dla każdego dziecka. Wystarczy popatrzyć na powyższe korzyści takich ćwiczeń. Ćwiczenia umiejętności kategoryzowania możesz stosować także w pracy z dziećmi z zaburzeniami takimi jak:

– Autyzm,
– zespół Aspergera,
– alalia,
– afazja,
– opóźniony rozwój mowy,
– dysleksja.

 

Jak można ćwiczyć kategoryzacje:

 

Do ćwiczeń umiejętności kategoryzacji polecamy nasze 4 zestawy. Każdy z nich składa się z wielu elementów z twardej tektury, które zapewnią długie godziny zabawy w grupowanie i poszukiwanie cech wspólnych i różnicujących.

Z zestawów mogą korzystać zarówno specjaliści pracujący na co dzień z dziećmi (logopedzi, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, nauczyciele), jak i rodzice.

Kategoryzacja atematyczna wzory

Kategoryzacje atematyczne wzory

Kategoryzacje atematyczne wzory

 

 

Kategoryzacja atematyczna figury

Kategoryzacje atematyczne figury

Kategoryzacje atematyczne figury

Kategoryzacja tematyczna rzeczowniki etap 1

Kategoryzacje tematyczne rzeczowniki etap 1

Kategoryzacje tematyczne – rzeczowniki – 1 etap

 

Kategoryzacja tematyczna rzeczowniki etap 2

Kategoryzacje tematyczne rzeczowniki etap 2

Kategoryzacje Tematyczne – rzeczowniki – etap 2

 

Terapia dziecka ze spektrum autyzmu – poznaj przypadek Karola

Dowiedz się czym jest spektrum autyzmu i całościowe zaburzenia. Poznaj problematykę zespołu Aspergera poprzez przytoczenie teoretycznych rozważań specjalistów-praktyków i teoretyków. Zapoznaj się z przebiegiem terapii Karola – chłopca, który zmienił się pod wpływem terapii.

Tablica manipulacyjna w terapii SI i logopedycznej

Tablica manipulacyjna, tablica sensoryczna czy nawet tablica edukacyjna. Trzy nazwy, pod którymi kryje się jeden produkt. Czy Ty również padłeś „ofiarą” tej nowej mody? Tablice manipulacyjne są bardzo popularne i nic w tym dziwnego. Jest to świetna pomoc, którą możesz wykorzystać w terapii

Kołnierz obciążeniowy – jak używać i dla kogo będzie odpowiednią pomocą terapeutyczną?

Brak koncentracji, rozkojarzenie, problemy z nauką i skupieniem się, stres czy nadmiar emocji? Brzmi znajomo? Otoczenie dostarcza nam wielu bodźców, nie dziw, że dzieci, młodzież a także osoby dorosłe mają problemy z koncentracją uwagi czy stresem. W takich sytuacjach pomocny staje się kołnierz obciążeniowy.

Lustro dla dziecka – jak wspierać rozwój sensoryczny dziecka?

Zmysł wzroku jest zmysłem, który rozwija się jako ostatni. Dlatego należy go odpowiednio stymulować. Jak zrobić to z pomocą luster? Kiedy dziecko przychodzi na świat ostrość jego wzroku jest słaba, przez co maluszki nie dostrzegają szczegółów. Jednak szybkie łączenie neuronów w mózgu sprawia, że w ciągu kilku miesięcy wzrok niemowlaka

Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym