Sprawdź 5 argumentów, dzięki którym rozpoczniesz ćwiczenia już dziś!
Kategoryzacja to proces poznawczy, umiejętność polegająca na dostrzeganiu cech wspólnych i różnych. Co dają ćwiczenia kategoryzacji? Sprawdź!
Co to jest kategoryzacja?
Kategoryzacja to proces poznawczy, umiejętność polegająca na dostrzeganiu cech wspólnych i różnych dla danych przedmiotów, zjawisk czy osób. Proces ten odbywa się zawsze według jakiejś zasady. Kategoryzowanie pozwala aktywować zarówno lewą (różnice) jak i prawą (podobieństwa) półkulę mózgu. Do najprostszych kategoryzacji należy podział według kolorów czy kształtów. Dostrzeganie różnych cech przedmiotów i pogrupowanie ich wymaga już większych umiejętności.
Co dają ćwiczenia umiejętności kategoryzowania?
- Dzieci zdobędą umiejętność łączenia przedmiotów na podstawie cech wspólnych i różnicujących.
- Kategoryzacja ułatwi poznawanie świata w oparciu o określone reguły – dzieci odkrywają porządek istniejący w świecie, nauczą się, że istnieją zasady w odniesieniu do przedmiotów, obrazków czy elementów językowych.
- Dzięki kategoryzacji dziecko poznaje reguły społeczne i językowe, czyli ważne elementy prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
- Rozwój umiejętności kategoryzacji przekłada się na rozwój inteligencji. Oprócz tego, jest też wyznacznikiem stopnia jej sprawności.
- Ciekawy sposób na wszechstronny rozwój, m.in.: logicznego myślenia, reguł społecznych, koncentracji oraz analizy wzrokowej.
Dla kogo są ćwiczenia kategoryzacji?
Zabawy polegające na kategoryzacji są ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu dla każdego dziecka. Wystarczy popatrzyć na powyższe korzyści takich ćwiczeń. Ćwiczenia umiejętności kategoryzowania możesz stosować także w pracy z dziećmi z zaburzeniami takimi jak:
– Autyzm,
– zespół Aspergera,
– alalia,
– afazja,
– opóźniony rozwój mowy,
– dysleksja.
Jak można ćwiczyć kategoryzacje:
Do ćwiczeń umiejętności kategoryzacji polecamy nasze 4 zestawy. Każdy z nich składa się z wielu elementów z twardej tektury, które zapewnią długie godziny zabawy w grupowanie i poszukiwanie cech wspólnych i różnicujących.
Z zestawów mogą korzystać zarówno specjaliści pracujący na co dzień z dziećmi (logopedzi, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, nauczyciele), jak i rodzice.
Kategoryzacja atematyczna wzory
Kategoryzacja atematyczna figury
Kategoryzacja tematyczna rzeczowniki etap 1
Kategoryzacja tematyczna rzeczowniki etap 2