Czy zabawa klockami ma sens?
Dzieci uwielbiają zabawy klockami. Klocki należą również do najchętniej kupowanych zabawek. Czy zabawa klockami to tylko sposób na ciekawe spędzanie wolnego czasu i zabicie nudy? Sprawdź czy warto kupować klocki i zachęcać dziecko do zabawy nimi.
Czy warto zachęcać dziecko do zabawy klockami?
Klocki to kreatywna forma zabawy, która pobudza wyobraźnię dziecka oraz wspaniale wpływa na jego rozwój. Zabawa klockami świetnie rozwija zdolności psychoruchowe oraz kształtuje zmysł przestrzenny. Klocki są równie atrakcyjną formą zabawy, zarówno dla dziewczynek jak i chłopców w różnym wieku. Klocki sprawdzą się doskonale jako pomoc terapeutyczna dla dzieci z zaburzeniami percepcyjno motorycznymi.
Wykorzystywanie klocków w różnych zabawach konstrukcyjnych wpływa pozytywnie na funkcje spostrzeżeniowo-ruchowe. Manipulowanie klockami i wymyślanie nowych budowli pobudza wyobraźnie dziecka i uczy obserwacji. Dziecko w trakcie budowy musi skupić się i wykonać szereg prostych i złożonych ruchów rąk. Maluch musi nauczyć się łapać klocki, przenosić je oraz łączyć z innymi elementami. Wpierw budowla powstaje jednak w umyśle dziecka. Dziecko wyobraża sobie, w jaki sposób połączyć poszczególne elementy, jakie ruchy należy wykonać. Sprawdza, czy z dostępnych klocków uda mu się uzyskać zamierzony efekt. Zabawa klockami rozwija wyobraźnię przestrzenną, umiejętności planowania i obserwowania.
Jakie korzyści daje zabawa klockami?
– Zabawa klockami wpływa pozytywnie na koordynację wzrokowo-ruchową oraz koncentrację uwagi, percepcję oraz spostrzegawczość.
– Wspólna zabawa z rodzicami pozwala zbudować pozytywną relację. Pogłębia się więź między dzieckiem a rodzicem.
– Klocki pozwalają rozwijać niezwykle cenne umiejętności – sprawność manualną.
– Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków sprawdzą się zarówno w przypadku młodszych, jak i starszych dzieci. Wraz z wiekiem rozwijają się umiejętności dziecka. Pozwala to na wybór bardziej skomplikowanych klocków i tworzenie coraz bardziej wymyślnych konstrukcji.
– Klocki występują w wielu formach. Mogą być to tradycyjne drewniane klocki, które są proste w formie, jednak niemniej użyteczne. Takie drewniane klocki pozwalają na budowanie wieży czy innych prostych konstrukcji. Klocki z tworzywa sztucznego (plastiku, gumy czy silikonu) pozwalają na budowanie bardziej skomplikowanych i różnorodnych form.
– Korzystanie z klocków, to doskonała okazja do nauki kolorów, rozpoznawania i porównywania kształtów, rozróżniania wielkości obiektów. Klocki sprawdzą się również podczas działań na zbiorach czy w nauce liczenia. W trakcie różnych zabaw możesz także wprowadzić elementy relacji przestrzennych (nad, pod, obok, przed, lewo, prawo).
Na jakie klocki warto zwrócić uwagę?
Ciekawą propozycją klocków dla dzieci (+18 mies.) będą miękkie i elastyczne klocki SiliShapes®. Klocki te idealnie zmieszczą się w dłoni małego dziecka, a dodatkowo są bezpieczne i łatwe w utrzymaniu czystości. Wystarczy umyć je w zmywarce. Są to standardowe klocki w miękkim wydaniu. Można powiedzieć, że swoim wyglądem przypominają nieco popularne klocki lego.
Równie kolorową i ciekawą formą klocków są „Drewniane kolorowe klocki – zestaw małego architekta”. Spełniają one wszystkie założenia standardowych klocków. Te drewniane klocki z pewnością wpiszą się w gusta zarówno najmłodszych, jak i starszych dzieci.
Nieco inną i zaskakującą formę przybrały klocki „Emocje”. Jest to ciekawa odmiana klocków dla najmłodszych (od 1 roku życia). Nadają się do budowania prostych wież, a dodatkowo pomogą zobrazować i nazywać różne emocje. Dzieci będą mogły stworzyć z pomocą tych klocków aż 4000 twarzy! Zabawka sprawdzi się bardzo dobrze w przypadku dzieci z autyzmem. Pomoże trenować umiejętności społeczne, takie jak nazywanie i rozróżnianie emocji.
Podobną propozycją są klocki „Społeczeństwo”. Stanowią one świetne uzupełnienie do budowli stworzonych przy pomocy innych klocków. Z ich pomocą dzieci będą mogły wymyślać różne historie, ucząc się przy okazji rozpoznania cech innych osób. Starsze dzieci zachęcą do opowiadania historii, pracy teatralnej oraz poznawana różnych kultur, środowisk i stylu życia.
Bardzo fajną propozycją do przeprowadzenia zabaw konstrukcyjnych są „ Klocki sensoryczne – tęczowe”. Dziecko nie tylko wykona z nich różne budowle. Z pomocą tych klocków konstrukcyjnych będzie mogło spojrzeć na świat z nieco innej perspektywy. Patrzenie przez kolorowe akrylowe szkiełka wprowadzi malucha w tematykę mieszania się barw. Będzie to również dobra lekcja zasady przenikania światła. Każda z tych czynności wpłynie pozytywnie na percepcję wzrokową dziecka.
W zabawach ze starszymi dziećmi, sprawdzą się „Klocki sensoryczne – zabawa z szlaczkami”, „Klocki IO Mini” oraz „Pan ciasteczko”. To 3 zupełnie różne, ale jednakowoż ciekawe zabawki. Pierwsze z nich nie tylko posłużą do zabaw konstrukcyjnych, ale także pozwolą „budować” różne obrazy ze wzorów, rozwijając tym samym logiczne myślenie i wyobraźnię każdego 3-latka i nie tylko.
„Klocki IO mini” sprawdzą się dla dzieci powyżej 5 roku życia. Przy odrobinie wyobraźni powstanie z nich niejedna fascynująca postać. Jest to doskonała opcja do ćwiczenia koordynacji oraz motoryki. Wyobraźnia dziecka będzie tu pracować na pełnych obrotach, a dodatkowo rozwinie się wyobraźnia przestrzenna.
Ciekawą wersją klocków dla dzieci, są magnetyczne, sensoryczne klocki Grippies. Sprawdzą się one nie tylko w ćwiczeniach koordynacji ręka–oko. Pomogą także w nauce rozróżniania kolorów (w przypadku młodszych dzieci). Starszaki będą mogły stworzyć z ich pomocą przestrzenne konstrukcje czy nauczyć się odwzorowywania. Klocki te są również dobrą zabawką dla dziecka z autyzmem. Wiele dzieci ze spektrum autyzmu, ma problem z integracją sensoryczną, a ta propozycja przyda się w terapii i zabawie sensorycznej. Sprawdź co ciekawego na temat magnetycznych klocków Grippies sądzi mama 4 małych rozrabiaków. Zobacz recenzję!
Nasza ostatnia propozycja zaskakuje najbardziej. Co łączy ciastko, banan i klocki? Odpowiedź to zabawka „Pan Ciasteczko”. Z tych zupełnie odmiennych klocków powstanie niejedna konstrukcja, która rozwinie sprawność manualną oraz koordynację ruchową dziecka. Zaskakująca forma klocków pozwoli wykorzystać je w niejednej zabawie. Niewątpliwą zaleta tych klocków jest możliwość przemiany ich w klocki dźwiękowe. Każde „ciasteczko” jest otwierane, wystarczy włożyć do środka ryż, kulki lub inne elementy. Podczas potrząsania otrzymamy klocki dźwiękowe, które dodatkowo pobudzą percepcję słuchową.
Więcej propozycji znajdziesz w naszym sklepie. Zapraszamy!
Opracowano na podstawie:
„Rola zabaw konstrukcyjnych w rozwijaniu wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym – sprawozdanie z badań wstępnych”, Wojciech Walat, Uniwersytet Rzeszowski
Dosłownie „do wyboru, do koloru” – obecnie oferta producentów klocków jest bardzo szeroka. Przy wyborze można mieć niemały ból głowy – wszystkie wymienione wyżej klocki wydają się interesujące i wartościowe dla rozwoju dzieci, a jest to tylko malutka część dostępnych na rynku artykułów…