CO ZNAJDZIESZ W TYM ARTYKULE?
Rozwój motoryki dużej a nauka pisania
Ruch to naturalna potrzeba dziecka już od pierwszych chwil jego życia. Pokonywanie trudności i przeszkód w okresie niemowlęcym oraz wyznaczanie i zdobywanie celów podczas zabaw ruchowych w wieku przedszkolnym to nieodłączny element rozwojowy.
Dlatego tak ważne jest, aby w tym rozwoju nie przeszkadzać. Poziom sprawności motorycznej dużych partii ciała będzie miał bowiem wpływ na utrzymanie prawidłowej pozycji podczas pisania, odpowiednie napięcie mięśni rąk, dłoni i palców oraz optymalny chwyt przyboru pisarskiego.
✍ Pozwól więc dziecku spędzać jak najwięcej czasu na różnorodnej zabawie, zwłaszcza na świeżym powietrzu i w gronie rówieśników.
🚩 Nie zamieniaj odpowiedniej dawki ruchu na czas spędzony z tabletem czy telefonem.
Motoryka mała a nauka pisania
Wraz z rozwojem motoryki dużej nie zapominaj o tym, by zadbać o precyzyjne ruchy dłoni i palców – czyli motorykę małą.
✍ U maluszków będzie to chwytanie i ściskanie różnorodnych zabawek, przenoszenie i przekładanie drobnych elementów. Bawcie się więc ciecierzycą, koralikami, gumkami do włosów i spinaczami.
✍ Świetnie sprawdzą się tu ćwiczenia z wszelkimi szczypcami i pęsetami, nawlekanie oraz malowanie farbami za pomocą paluszków.
✍Pamiętaj również o bardzo ważnych i niezastąpionych czynnościach samoobsługowych: samodzielne zakładanie skarpetek, zapinanie guzików czy posługiwanie się sztućcami.
🚩Oglądanie bajek na tablecie i gra na telefonie nie dają żadnych możliwości rozwoju mięśni dłoni i palców, tworzą się przykurcze i późniejsze problemy z męczliwością ręki podczas pisania.
Zadbaj więc o zróżnicowane zabawki dla dziecka i pamiętaj, że w młodszym wieku atrakcyjne i ciekawe będą dla niego również najzwyklejsze przybory kuchenne, części garderoby czy ciasto na pierogi 😉
Baza dla umiejętności grafomotorycznych
Zanim zaczniecie typowe ćwiczenia grafomotoryczne nie można zapomnieć o tym, że na początku dziecko nie będzie w stanie utrzymać znaków w liniaturze czy idealnie zapełniać obrazek kolorami.
✍ Warto więc wcześniej ćwiczyć kreślenie okręgów, kresek i różnych wzorów w powietrzu, następnie na wielkich kartkach papieru, które z czasem powinny się coraz bardziej zmniejszać.
✍ Świetnym ćwiczeniem będzie tu również prowadzenie palców po śladzie lub wyżłobionym wzorze, a także rysowanie na piasku oraz ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Grafomotoryka – kreślenie szlaczków i znaków literopodobnych
Na tym etapie należy pamiętać, aby nie wprowadzać zbyt wcześnie pisania liter.
✍ Zanim się to zrobi, należy proponować dziecku kreślenie wielu znaków, z których składają się litery. Będą to więc okręgi, linie proste, krzywe i ukośne i wszelkiego rodzaju zawijasy.
✍ Należy tu również zwrócić uwagę na kierunek pisania od lewej do prawej oraz z góry na dół.
Początkowo może to być pisanie po śladzie lub łączenie kropek/kresek. Na tym etapie świetnie sprawdzą się różnorodne i ciekawe karty pracy.
🚩Ważne: Pamiętaj, by dziecko nie przeciążyło się ćwiczeniami, co mogłoby doprowadzić do zniechęcenia. Traktujcie ćwiczenia grafomotoryczne jako zabawę.
Nauka pisania
Ostatni etap to pisanie właściwe, które powinno być naturalne i poprzedzone przejściem wcześniejszych poziomów.
✍ Pisanie liter należy rozpocząć miękkim lub średniej twardości ołówkiem, w zależności od tego, jaki jest nacisk przyboru na kartkę.
✍ Ćwiczenia powinny kojarzyć się z przyjemną czynnością, a nie żmudnym obowiązkiem.
🚩Pamiętaj, jeśli dziecko źle trzyma przyrząd do pisania i nie jest w stanie tego zmienić lub jego nacisk jest zbyt mocny lub słaby, oznacza to, że nie jest jeszcze gotowe do nauki pisania.
Być może za mało czasu zostało poświęcone na poprzednie etapy lub występują u niego zaburzenia motoryczne.
W tym przypadku warto skonsultować się ze specjalistą.
Zaniedbanie poszczególnych etapów może prowadzić do problemów w nauce pisania oraz frustracji dziecka i rodziców. Wraz z pójściem do systemowej szkoły trudno jest indywidualizować pracę każdego ucznia w tak licznych klasach. Pamiętajmy więc, by zadbać o prawidłowy i harmonijny rozwój swojego dziecka już od najmłodszych lat.
Więcej pomocy do pracy znajdziesz w sklepie Arante.pl
Sprawdź w arante.pl
Autor:
Kornelia Kotlarz
wieloletnia nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, wychowania fizycznego oraz tańca, instruktorka terapii ekspresyjnych i technik relaksacyjnych, pasjonatka rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.