Kategoryzacje tematyczne – ćwiczenia w oparciu o pomoc logopedyczną wydawnictwa Arson – recenzja
Kategoryzacje zagościły na dobre w gabinetach terapeutycznych. Mowa nie tylko o logopedach, neurologopedach, ale i pedagogach, pedagogach specjalnych, terapeutach integracji sensorycznej i innych, którzy rozumieją konieczność uczenia odnajdywania cech wspólnych elementów, odkrywania różnic między nimi, tworzenia ich grup, łączenia w zbiory i wykluczania. Ćwiczenia takie pomagają dzieciom zrozumieć reguły. Ich obowiązywanie zarówno w świecie językowym, jak i społecznym czy materialnym.
Ćwiczenia takie są łatwe i przyjemne. Dają szansę wykorzystania codziennych czynności do stworzenia sytuacji zadaniowej.
Warto uświadomić to rodzicom.
W gabinetach terapeutycznych często sięgamy po zestawy przedmiotów, obrazków, które będą podstawą do kategoryzacji. W tym wypadku mamy gotową pomoc – Kategoryzacje tematyczne. Rzeczowniki. Etap 1. z serii Wskazówka, wydawnictwa Arson.
Średniej wielkości pudełko zawiera 72 kartoniki (opatrzone folią, twardsze – ok.2mm grubości, wielkości ok. 6×6,5 cm) z trzech kategorii tematycznych: zabawki, zwierzęta i jedzenie.
Każda z nich obejmuje sześć elementów przedstawionych na czterech kartonach – w sumie 24 ilustracje.
Obrazki utrzymane są w tonie rysunków zilustrowanych jakby przy użyciu kredek, przedstawiają dany element na białym tle. Dzięki tej prostocie nic nas nie rozprasza.
Jak skorzystać z tej propozycji?
Prócz wskazówek autorki odnośnie tworzenia kategorii, włączania obrazka do kategorii i wyłączania obrazka z kategorii, można wykorzystać kartoniki do:
- utrwalania ćwiczonych głosek w wyrazach,
- przeliczania elementów w zbiorach,
- budowania wypowiedzi na podstawie ilustracji,
- nazywanie rzeczowników, wzbogacanie słownictwa,
- budowanie zdań,
- analizy i syntezy głoskowej, sylabowej,
- tworzenia sekwencji,
- ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej,
- i na pewno wiele innych.
Tak naprawdę ogranicza nas jedynie nasza kreatywność!
Jasne, że można przygotować podobny zestaw samodzielnie, wykorzystując dostępne w sieci bezpłatne grafiki. Pytanie zasadnicze jednak brzmi – czy warto?
Omawiana propozycja jest trwała, poręczna, lubiana przez młodych pacjentów, a możliwości jej wykorzystania niezwykle szerokie.
Recenzję przygotowała: Aleksandra Kożdoń Wykładowca Teczki Logopedy