+48 32 729 87 11
Dorota Kośkiewicz - nauczyciel

DOROTA KOŚKIEWICZ – wieloletnia nauczycielka języka polskiego, oligofrenopedagog, surdopedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pasjonatka nauki przez zabawę.

​Jako nauczyciel wiem, że poszukiwanie nowych, ciekawych i funkcjonalnych pomocy dydaktycznych, terapeutycznych jest nieodłącznym elementem pracy pedagoga.

Także jako rodzic, zdaję sobie sprawę, że zaproponowanie swoim dzieciom ciekawych, kreatywnych zabaw, gier edukacyjnych, jest trudne, bowiem najtrudniej zadowolić prywatne dziecko 😊.

Szczególnie trudne jest to w przypadku pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, gdzie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów takiej pomocy zaczynając od bezpieczeństwa, kończąc na elastyczności wykorzystania.

W swojej dotychczasowej pracy, miałam możliwość pracować z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych, w tym możliwość pracy z uczniem z ASD.

Z tymi dziećmi pracuję od kilkunastu lat i dlatego chcę Ci polecić pomoce, które według mnie sprawią, że praca z dziećmi z ASD będzie bardziej efektywna.

MASTERKIDZ Nauka Emocji Gra Drewniana

 

Pomocy edukacyjnych, które doskonalą rozpoznawanie, nazywanie emocji, dostępnych na rynku jest dużo. Od pewnego czasu mam możliwość prowadzić zajęcia, na których wykorzystuję drewnianą grę Masterkidz nauka emocji.

Zakochałam się w niej. Powodów jest kilka:

  • masterkidz-nauka-emocji-gra-drewniana🧡drewniane elementy mają wyraźne i w prosty sposób zaprezentowane emocje, co ułatwia dzieciom i osobom z trudnościami w rozumieniu emocji identyfikację i nazwanie uczuć;
  • 🧡możliwość manewrowania elementami gry umożliwia w dowolny sposób dobieranie części twarzy i wyrażanych emocji;
  • 🧡pomoc ta może być dostosowywana do różnych poziomów umiejętności, możliwości,  ale i wieku uczestników. Można ją stosować zarówno w pracy z dziećmi, jak i dorosłymi, dostosowując poziom trudności do potrzeb terapeutycznych;
  • 🧡dzieciom z ASD trudno jest wyrażać swoje emocje słowami. Pomoc ta może pomóc wyrazić swoje uczucia poprzez ułożenie określonej miny, co może być wyjątkowo skuteczne, zwłaszcza w przypadku dzieci i osób z trudnościami w komunikacji werbalnej;
  • 🧡manipulowanie ruchomymi elementami gry lepiej angażuje ucznia w proces nauki, motywując dziecko do aktywności;
  • 🧡połączenie manipulacyjnej twarzy z kostkami gry z miną, pokazującą daną emocję i sytuacją umożliwia omówienie konkretnych sytuacji, które mogłyby wystąpić w życiu codziennym. To z kolei może być pretekstem do tworzenia różnych sytuacji komunikacyjnych.

ZOBACZ W SKLEPIE

 

 

Pakiet historyjek obrazkowych „Papuga Aga Opowiada” cz. I – V i VI-X

 

Komunikacja, szeroko pojęta, w przypadku dzieci z ASD jest bardzo ważnym aspektem, na który nie tylko rodzice, ale też terapeuci kładą duży nacisk.

Bowiem umiejętność wyrażania swoich potrzeb, myśli, itp., jest istotna.

Od dłuższego czasu, podczas ćwiczeń logopedycznych, rewalidacyjnych, lubię sięgać po serię „Papuga Aga opowiada”.

pakiet-historyjki-obrazkowe-papuga-aga-opowiada-1-10

Powodów jest kilka:

  • 🧡pakiet zawiera historyjki obrazkowe, które można wykorzystać do rozwijania umiejętności komunikacji u dzieci. Poprzez opowiadanie historii, dzieci uczą się wyrażać swoje myśli, uczucia i potrzeby;
  • 🧡prostota ilustracji, skupienie się na konkrecie umożliwia wykorzystanie historyjek w pracy z dziećmi różnie funkcjonującymi;
  • 🧡historyjki obrazkowe pomagają w doskonaleniu umiejętności językowych dzieci z ASD. Jest bardzo pomocna w pracy z dziećmi, które mają trudności w komunikacji werbalnej. Obrazki stanowią wizualne wsparcie dla rozumienia i wyrażania słowami różnych sytuacji;
  • 🧡to doskonała pomoc, która sprawdza się w terapii logopedycznej, gdyż każdy zestaw zawiera profesjonalnie przygotowane pomoce logopedyczne do ćwiczenia różnych głosek, szeregów.
  • 🧡4-elementowe historyjki zwizualizowane przez proste, pozbawione dużej ilości szczegółów ilustracje pomagają w rozwijaniu zarówno słownictwa czynnego i biernego.

ZOBACZ W SKLEPIE

Moje emocje – woreczki sensoryczne

Osobiście uwielbiam pomoce, które dają mi wiele możliwości, które mogę wykorzystać nie tylko zgodnie z jednym narzuconym przez instrukcję sposobem, ale w zależności od potrzeby.  Taką pomocą są woreczki sensoryczne – moje emocje.

moje-emocje-woreczki-sensoryczne

Dlaczego? Odpowiedź jest poniżej:

  • 🧡 woreczki te są doskonałą pomocą, która dzięki różnorodności faktur i materiałów oraz wypełnieniu fasolą rozwija zmysł dotyku, motorykę małą. Dzięki swym właściwościom może także działać uspakajająco, relaksacyjnie. Dotykanie, głaskanie, ściskanie, przesuwanie dłoni po woreczkach daje same korzyści;
  • 🧡 zaletą tych woreczków jest także różnorodność kolorów. Dzięki temu dzieci mogą wykonywać ćwiczenia mające na celu rozpoznawanie, nazywanie różnych barw. Dodatkowo ta różnorodność kolorystyczna wpływa na rozwijanie percepcji wzrokowej;
  • 🧡 woreczki sensoryczne są także przenośne, co oznacza, że mogę je używać w różnych miejscach, zapewniając wsparcie nie tylko w jednym miejscu;
  • 🧡 to pomoc, którą można wykorzystać na wiele sposobów (ćwiczenia sensoryczne, językowe, ruchowe, doskonalące motorykę dużą, a nawet w trakcie zajęć plastycznych, itp.), w zależności od naszej kreatywności;
  • 🧡 dzięki narysowanym emocjom, które znajdują się na każdym woreczku, dziecko może doskonalić nazywanie, rozpoznawanie takich emocji jak: smutek, radość, złość, strach, miłość, gniew, itp. A gdy stworzymy do woreczków karty pracy, karty-ilustracje, itp., możemy stworzyć ciekawe dla dziecka gry, zabawy, które urozmaicą zajęcia.

 

ZOBACZ W SKLEPIE

Domki KuWih

Z doświadczenia wiem, że dzieci z ASD powinny mieć możliwość korzystania z kącików o szerokim zastosowaniu terapeutyczno-edukacyjnych.

Nie zawsze w domach, czy placówkach mamy miejsce, aby takie kąciki stworzyć. Z pomocą przychodzą tu domki np.: KuWIH.

Domek Kuwih - kącik wyciszenia i edukacyjnej zabawy

ZOBACZ W SKLEPIE

Takie domki mają kilka zalet. Oto one:

  • 🧡 drewniane domki KuWH pozwalają stworzyć w domu, sali bezpieczne otoczenie. Dlaczego? Są solidnie zbudowane, łatwe w montażu i demontażu oraz bezpieczne, co jest szczególnie ważne w pracy z dziećmi z ASD, które mogą potrzebować swojego miejsca do relaksu, czy wyciszenia;
  • 🧡 dzięki nim można stworzyć doskonałą przestrzeń sensoryczną. Drewniane domki KuWIH mogą być miejscem oddziaływania sensorycznego poprzez dodanie różnych tekstur, kształtów, kolorów, itp.;
  • 🧡 jedną z zalet takich domków jest także elastyczność dostosowywania. Można je łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb i preferencji dziecka z autyzmem, co pozwala na stworzenie idealnej przestrzeni terapeutycznej;
  • 🧡 dla wielu dzieci z ASD ważne jest, aby mieć miejsce, do którego można wycofać się i znaleźć spokój w przypadku nadmiernego bodźcowania. Domki, o których piszę, stwarzają taką przestrzeń, dając nie tylko komfort dziecku, ale i poczucie bezpieczeństwa;
  • 🧡 dla terapeuty ważna jest także uniwersalność pomocy. Domki KuWIH takie są. Można je z łatwością dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka przez przearanżowanie wnętrza, wzbogacenie go w różne elementy, lub odwrotnie oczyszczenie ze zbędnych bodźców;
  • 🧡 domki te mogą być także doskonałym miejscem do rozwijania umiejętności społecznych, nad którymi należy w przypadku dzieci z ASD pracować. Mogą stać się miejscem zabaw tematycznych czy teatrzyków, które będą z kolei korzystnie wpływać na: po pierwsze, poszerzanie słownictwa z danego zakresu, po drugie, komunikowania się poprzez zabawę, po trzecie, rozwijanie umiejętności społecznych.

 

Nie są tanie, pewnie niewiele placówek może sobie na nie pozwolić, ale ich cena z pewnością odzwierciedla zakres możliwości, które oferują dzieciom. Więc jeśli Twoja placówka dysponuje odpowiednim budżetem, to nie masz się nad czym zastanawiać.

 

 

Program komputerowy „Pamięć i koncentracja” mTalent

 

Według mnie ciekawą pomocą, która urozmaica zajęcia, ale i spełnia wymagania najbardziej wybrednych i wymagających odbiorców 😄, jest program komputerowy „Pamięć i koncentracja” mTalent.

mTalent Pamięć i koncentracja

Dlaczego? Powodów jest przynajmniej kilka. Oto kilka z nich:

  • 🧡 indywidualizacja i możliwość dostosowania zajęć do wieku, możliwości dzieci jest dla mnie ważna. Ten program spełnia to kryterium. Umożliwia bowiem wybór ucznia: uczeń młodszy w przedziale wiekowym 5-10 lat oraz uczeń starszy w wieku 11+;
  • 🧡 program ma wiele możliwości edukacyjno-terapeutycznych. Interaktywne ćwiczenia doskonalą m.in.: pamięć wzrokową, spostrzegawczość, skupienie, pamięć słuchową, szybkość reakcji, pamięć wzrokowo-słuchową, koordynację wzrokowo-ruchową…;
  • 🧡 prostota ilustracji tego programu jest dużym atutem, zwłaszcza w pracy z dziećmi, młodzieżą z ASD. Przyjemne dla oka, proste, jednoznaczne obrazki ułatwiają skupienie i skoncentrowanie się na konkretnym zadaniu;
  • 🧡 doskonalenie różnych umiejętności poprzez zabawę jest dużą zaletą tego programu. Praca, bazująca na multimedialnych grach, cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci, także tych z ASD. Dzięki takiej formie, dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach;
  • 🧡 precyzyjność i jednoznaczność poleceń oraz ich prostota jest ważna w przypadku pracy z osobami z ASD. Ten program spełnia te kryteria. Dodatkowo polecenia mogą być odsłuchiwane lub samodzielnie czytane;
  • 🧡 każde ćwiczenie można wielokrotnie powtarzać. Ciekawą formą pomocy dzieciom, które mają trudność wykonać zadanie, jest możliwość włączenia podpowiedzi (klucza). Dzięki tej opcji, dziecko samo może decydować o tym, czy potrzebuje wsparcia, czy nie.

 

Daj mi znać, jak podobał Ci się ten artykuł z polecajkami. Ja osobiście sama często poszukuję tego typu artykułów, żeby się zainspirować i poznać nowości. Jestem ciekawa jak to wygląda u Ciebie?

Kto nie powinien kupować sprzętu Uwaga Słuchowa?

Czy sprzęt Uwaga Słuchowa do terapii metodą profesora Alfreda Tomatisa jest dla Ciebie? Uwaga Słuchowa to sprzęt, w którego sprzedaży mamy kilkuletnie doświadczenie. W związku z tym chcielibyśmy się podzielić z Państwem informacjami, kto faktycznie kupuje sprzęt to...

Uwaga Słuchowa PRO jako nowoczesne narzędzie do wspomagania nauki języków obcych.

Uwaga Słuchowa PRO – narzędzie, które rewolucjonizuje nauczanie języków obcych i nadaje zupełnie nową skuteczność pracy ośrodków i szkół językowych. Uwaga słuchowa PRO pozwoli Twojej Placówce: wyprzedzić konkurencję wyróżnić się na rynku przyciągnąć więcej klientów...

Czy sprzęt cyfrowy jest lepszy od analogowego? Fakty i mity.

Cyfrowy czy analogowy? Jaki wybrać sprzęt do terapii uwagi słuchowej metodą prof. Alfreda Tomatisa?   Nadal dużo kontrowersji i pytań, zarówno w środowisku terapeutów, jak i rodziców budzi sprawa sprzętu wykorzystywanego do terapii metodą prof. A. Tomatisa....

Amerykański patent na wywoływanie głosek

Wywoływanie głosek, żyjemy w świecie, w którym wady wymowy u dzieci stały się przerażająca plagą. Przyczyny ich powstawania w dużym stopniu determinują sposób postępowania logopedycznego. Dla współczesnego logopedy wiedza zdobyta w czasie studiów staje się kroplą w...
Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym