+48 32 729 87 11

Autyzm a terapia logopedyczna. Studium przypadku – od diagnozy po terapię

 

Terapia logopedyczna to nie tylko eliminacja prostych wad wymowy i skomplikowanych zakłóceń w porozumiewaniu się. Prawidłowa i odpowiednio wcześnie przeprowadzona zwiększa u dziecka poczucie własnej wartości i pewność siebie, dzięki czemu łatwiej jest mu odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się środowisku.

W przypadku dzieci autystycznych, opracowanie programu usprawnienia funkcji mowy i wdrożenie prawidłowej terapii, jest wyzwaniem, ale postępy, jakie widać podczas zajęć, dają bardzo dużo satysfakcji.

Poznajmy historię chłopca autystycznego, który uczęszczał na terapię logopedyczną.

 

Pierwsze objawy autyzmu zaobserwowane u chłopca – studium przypadku

  •  

Przed ukończeniem przez chłopca trzech lat, rodzicie nie zauważyli żadnych odchyleń w rozwoju dziecka, wszystko przebiegało prawidłowo, nie było jakichkolwiek symptomów wskazujących na autyzm.

Problem zaczął się około trzeciego roku życia, gdy dzieci zaczynają być bardzo aktywne i rozpoczyna się okres wzmożonej chęci poznawania otoczenia.

Wtedy chłopiec zaczął się wycofywać. Niechętnie spędzał czas ze starszym bratem oraz z rodzicami, co skutkowało stopniowym zanikaniem komunikacji społecznej.

Wszelkie zabawki czy aktywne spędzanie czasu przestało być dla niego interesujące tak, jak wcześniej, a zwykła zabawa przekształciła się w agresywne i impulsywne odruchy.

Jedyną aprobatą cieszyły się przedmioty wydające dźwięki, które dodatkowo pobudzały i rozdrażniały chłopca.

Po ukończeniu trzeciego roku życia, u dziecka nastąpił ogromy regres komunikacyjny i od tamtego czasu porozumiewał się tylko jednym słowem. W rodzinie nigdy wcześniej nie stwierdzono autyzmu, więc etiologia pochodzenia nie jest do końca znana. Przytulanie, odruchy czułości, chęć nawiązania relacji z bliskimi w przypadku chłopca całkowicie zanikły.

Na tym etapie rodzice postanowili skontaktować się ze specjalistą, który pomógłby dziecku w komunikacji i budowaniu prawidłowych relacji z otoczeniem.

 

Diagnoza w terapii logopedycznej jest najważniejsza!

 

Początkowo, gdy chłopiec chodził do przedszkola, wykazywał bardzo agresywne i impulsywne zachowania:

  • nie potrafił zaaklimatyzować się w grupie,
  • nie uczestniczył w zajęciach kreatywnych,
  • bardzo często reagował płaczem,
  • żywo interesował się hałaśliwymi przedmiotami,
  • nieustannie wykonywał jedną, powtarzającą się czynność, np. kopanie krzesła, stukanie szafkami,
  • w szkole natomiast dziecko stało się bardziej wycofane, wypowiadające się półsłówkami, ale wykazywało się ogromną nadwrażliwością na dźwięk,
  • zauważono brak wrażliwości sensorycznej i kompletny brak chęci poznawania rówieśników.

 

Dlaczego terapia logopedyczna dziecka autystycznego jest potrzebna?

 

Istotą terapii logopedycznej dziecka autystycznego jest konsekwencja działania.

 

1. Warto słuchać potrzeb dziecka, wypatrywać ich, a komunikaty powinny być spokojne i proste.

 

2. Odpowiednie podejście jest tutaj najważniejsze, ponieważ to ono buduje relację dziecko – terapeuta.

 

3. Zadania powinny być stopniowo rozwijane i dostosowywane do etapu rozwoju, a nagradzanie np. zabawą powoduje, że osoby autystyczne zaczynają dostrzegać, że komunikowanie się jest czymś dobrym i potrzebnym.

Eduterapeutica Logopedia - program do terapii logopedycznej

4. U chłopca, u którego została przeprowadzona terapia, zaczęto dostrzegać poprawę w rozumowaniu przyczynowo-skutkowym. Ponadto dzięki odpowiednim komunikatom, podczas zaniku kontaktu wzrokowego, chłopiec zaczynał rozumieć potrzebę nawiązywania go podczas rozmowy.

 

5. Kolejnym etapem pracy logopedycznej będzie wdrożenie materiałów graficznych, które pomogą skupić uwagę i wspomogą rozwój mowy. Odpowiednie materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb dzieci autystycznych – kolorowe obrazki, ciekawe angażujące historyjki czy różnorodne dźwięki, pozwolą przeprowadzić pełniejszą i efektywniejszą terapię.

Eduterapeutica Logopedia - program do terapii logopedycznej

 

Dzieci autystyczne to grupa małych osóbek, o wyjątkowych potrzebach, które muszą mierzyć się z wieloma trudnościami. Terapia logopedyczna pozwala na rozwój mowy, a co za tym idzie ułatwia dziecku autystycznemu odnalezienie się wśród rówieśników.

 

Eduterapeutica Logopedia - program do terapii logopedycznej

 

Autorka: 
Joanna Rutkowska- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, psychoterapeuta,  nauczycielka techniki,  plastyki, muzyki, logopeda i terapeuta SI z terapią behawioralną. Z edukacją związana od 10-ciu lat.  Ponadto zajmuję się wczesnym wspomaganiem dzieci i młodzieży z autyzmem, zespołem Aspergera oraz zaburzeniami pokrewnymi. Aktywna w organizacji i zarządzaniu oświatą. 

Materiał powstał we współpracy z wydawnictwem oświatowym Ei System sp. z o.o.

 

 

obserwuj nas na

 

 

 

 

 

Logopedia PRO – terapia na miarę współczesnego dziecka

Dzisiejszy świat dziecka to pewnego rodzaju pudełko wypełnione po brzegi nowinkami technologicznymi, w wyniku czego bardziej świadome środowiska wychowawcze ograniczają jej dostęp do minimum. Nowoczesna technologia to dziedzina życia, która jak każda inna wymaga...

Niezbędnik pracy terapeutycznej – czyli must have każdego logopedy

Ukończyłeś studia i stawiasz pierwsze kroki w pracy logopedy? A może już jesteś logopedą z kilkuletnim stażem,ale masz wrażenie, że ciągle czegoś brakuje w twoim gabinecie? Koniecznie zapoznaj się z naszą propozycją wyposażenia warsztatu logopedycznego ! Higiena to...

mTalent zajęcia logopedyczne -recenzja programu

mTalent zajęcia logopedyczne Przed nami kolejny program komputerowy wspomagający terapię logopedyczną dzieci. Sprawdźmy czy obietnice producenta zostały spełnione oraz jaką rolę pełnił podczas zajęć logopedycznych. Na początek kilka szczegółów technicznych: Co zawiera...

Praca logopedy z wykorzystaniem programów multimedialnych

Rewolucja elektroniczna poczyniła olbrzymie postępy nie tylko w tak oczywistych dziedzinach, jak informatyka, przemysł elektroniczny, telefonia cyfrowa. Pokłosiem powstania nowych technologii są produkty multimedialne, które coraz częściej służą nie tylko zabawie czy...
Share This

Udostępnij

Udostępnij swoim znajomym